Duplicate Content یا محتوای تکراری | بالاخره در سئو سایت تاثیر دارد یا نه؟

1187 بازدید
از قدیم الایام کپی پیست کردن محتوا مرسوم بوده است. این ویژگی نه فقط برای ایرانی ها، بلکه مردم فرنگ نشین هم علاقه زیادی به کپی کردن محتوا دارند.

دلیل؟ راحتی، آسودگی و تنبلی

راحت ترین کار این است که در چند سایت بگردیم، مطلب خوبی را پیدا کنیم و آنرا عینا و بدون هیچ تغییری در سایت خود قرار دهیم و والسلام!

اما سوال این است که محتوای تکراری و از این طرف و آن طرف مطلب برداشتن و قراردادن داخل سایت، برای سئو مضر نیست؟ به ساختار سئو سایت آسیب نمی زند؟

در ادامه مقالات آموزشی من در این مقاله به طور مفصل به بررسی موضوعی تحت عنوان محتوای تکراری یا Duplicate content می پردازم. ابتدا یک تعریف خلاصه ای از آن می کنم و در ادامه تاثیر محتوای تکراری در سئو سایت را بر روی موتورهای جستجوگر (مثل گوگل) بررسی می کنم. در انتها هم مثل همیشه این موضوع را به صورت عملی و کاربردی بررسی می کنم.

 

محتوای تکراری، محتوایی است که عین آن محتوا یا شبیه آن در وب در بیش از یک URL تکرار شود. این می تواند در داخل یک وب سایت یا دامنه دیگری باشد.

به عنوان مثال ، اگر بخواهیم این مقاله را عینا و بدون تغییر در آدرس

webfaplus.ir/duplicate-content-2

یا دامنه دیگری مثل

example.com/duplicate-content

منتشر کنیم ، این محتوا تکراری است. محتوایی است که قبلا در این صفحه نوشته شده و توسط گوگل ایندکس شده است. بنابراین دیگر یونیک نیست.

 

Duplicate content چطور ایجاد می شود؟ خودمان هم شاید متوجه نشویم!

همیشه محتوای تکراری آنطور که فکر می کنید ساده و پیش پا افتاده نیست که از آن جلوگیری کنیم.

بله، می توان با پست تکراری نگذاشتن یا کپی پیست نکردن و تولیدمحتوای اختصاصی جلوی آنرا گرفت. ولی خیلی از مسائل مربوط به Duplicate content نه از محتوا، بلکه از URLهایی است که ممکن است به نحوی ایجاد شده و باعث تکراری بودن آن محتوا شوند، در این حالت روح شما هم از این اتفاق خبر ندارد!

شاید متوجه منظور نشده باشید. نگاهی به مصداق های این مورد می کنیم :

  1. HTTP، HTTPS، WWW، non-WWW :اگر موقع ثبت دامنه به گوگل نفهمانده باشیم که سایت اصلی با کدام پروتکل است و باید کدام دامنه انتخاب شود، اینجا یک سایت با محتوای تکراری داریم! یعنی هم سایت https و هم سایت http را داریم! و این یعنی Duplicate content
  2. ایجاد تگ و دسته بندی مشابه : متاسفانه در تولیدمحتوا عادت داریم که تگ ایجاد کنیم، خصوصا در سایت های فروشگاهی. گاهی اوقات محتوای محصولات یا دسته بندی ها با محتوای تگ ها یکسان می شود. در این حالت دو URL متفاوت و یک محتوا داریم و باز هم Duplicate Content

 

تاثیر مخرب محتوا تکراری بر سئو | درست یا غلط؟

با توجه به پنهان کاری اکثر موتورهای جستجوگر مثل گوگل از درز اطلاعات و نحوه عملکرد الگورتیم های آنها، شایعات و حدسیات زیادی از طرف سئوکارها هست مبنی بر اینکه محتوای تکراری به سئو سایت صدمه زده و تاثیر مخربی دارد.

حتی در مقاله منتشر شده در وبسایت Ahref مواردی به عنوان دلایل تاثیر بد Duplicate Content بر سئو ذکر شده و در مورد آنها صحبت شده است.

مواردیکه به عنوان تاثیر بد آن در سئو ذکر می شود عبارتند از :

  • وجود چندین URL برای یک محتوا
  • به هم ریختگی در بک لینک ها
  • هدر رفت بودجه خزش (crawl budget)
  • دزدیده شدن محتوا

در سال های اخیر روی این موارد و دلایل دیگر در مورد تاثیر محتوای تکراری بر سئو سایت بحث شده اما فصل الخطاب گوگل است.

گوگل طی توییت ها و همچنین از طریق یوتیوب و وبلاگ رسمی خود در چندین نوبت ذکر کرده که زیاد به این موارد کلید نکنید! گوگل خودش می فهمد!

چه جالب! پس در ادامه با بررسی این موضوع با ما همراه باشید

 

با محتوای تکراری پنالتی می شویم؟

گوگل یک حاکم بی رحم نیست که بخواهد با مجازات سایت ها آنها را به راه راست هدایت کند! این ذهنیت را از ذهن خود خارج کنید.

گوگل در موارد مختلف اعلام کرده است که برای محتوای تکراری، پنالتی وجود ندارد.

ما پنالتی بخاطر محتوای تکراری نداریم. اینطور نیست که ما رتبه سایتی را به دلیل داشتن محتوای تکراری زیاد کاهش دهیم.
جان مولر (John Mueller)

این قضیه همیشه صادق است؟ مسلما خیر، اگر گوگل متوجه شود که محتوای شما از قصد کپی شده یا نیت شومی در سر دارید (بله گوگل اینقدر پیشرفته است) شما را پنالتی می کند در غیر این صورت خبری از پنالتی برای یک محتوای تکراری که نمی دانید چطور و از کجا تکرار شده وجود ندارد.

گوگل صراحتا در اینجا تأیید می کند که :

در موارد نادری که گوگل می فهمد ممکن است محتوای تکراری با هدف دستکاری در رتبه بندی ها و فریب کاربران نشان داده شود، ما در رتبه بندی سایت های مربوطه تنظیمات مناسب را انجام خواهیم داد. در نتیجه ، ممکن است رتبه بندی سایت آسیب ببیند ، یا ممکن است سایت کاملاً از فهرست گوگل حذف شود ، در این صورت دیگر در نتایج جستجو ظاهر نمی شود.

در این دستورالعمل به صراحت آمده است که گوگل با هوش مصنوعی خودش تلاش می کند که صفحات اصلی و ارزشمند را از سایر صفحات تشخیص داده و ایندکس کند، اما اگر متوجه شود که مطالب به عمد کپی شده اند، برخورد لازم را خواهد کرد.

سوال این است که چه چیزی به عنوان “دستکاری در رتبه بندی و فریب کاربران ” محسوب می شود؟

خب کارهای فریبانه چیست؟ چطور با محتوای تکراری کاربران را فریب می دهند؟

  • ایجاد عمدی چندین صفحه، زیر دامنه یا دامنه با تعداد زیادی محتوای تکراری.
  • انتشار مقدار زیادی محتوای تکراری از سایر سایت ها
  • انتشار محتوای وابسته به سایت های افیلیت مثل آمازون یا سایت های دیگر (و بدون افزودن محتوای دیگری)

پس به سمت فریب کاربران نرویم!

 

صحبت جان مولر در مورد Duplicate Content

جان مولر (John Muller) تحلیلگر ارشد گوگل طی مصاحبه ویدیویی در Google Search Central SEO، سوتفاهم های این چندسال در مورد محتوای تکراری را برطرف می کند و می گوید Duplicate content چیزی نیست که بخاطر آن نمره منفی بگیرید!

اگر محتوای یک نوشته در سایت تکراری بوده و چندین بار تکرار شده باشد، گوگل یکی را رتبه بندی می کند و دیگری را نشان نمی دهد. بنابراین چندین نسخه از یک صفحه سیگنال منفی به گوگل ارسال نمی کند و گوگل این را خوب می فهمد.

صفحات تکراری می توانند تجربه کاربری سایتی را بهم ریخته و بودجه خرش (بودجه کراول) را همانطور که قبل تر گفتیم کاهش دهند.

اگر محتواهایی مانند محتوای موجود در Header یا Footer در سراسر سایت تکرار شوند، مولر تأیید می کند که این محتواها سیگنال های رتبه بندی منفی ارسال نخواهد کرد.

این نوع محتوای تکراری ، آنقدر نیست که بخاطر آن نمره منفی بگیرید. علاوه بر آن اگر اطلاعات دقیقاً یکسانی را در چندین صفحه در سایت پیدا کنیم و کسی به طور خاص آن اطلاعات را جستجو کند، سعی خواهیم کرد بهترین صفحه مطابق جستحو را پیدا کرده و به او نشان دهیم.

بنابراین اگر در چندین صفحه محتوای یکسانی داشته باشید، همه این صفحات را نشان نمی دهیم. سعی خواهیم کرد یکی از آنها را انتخاب کنیم و نشان دهیم. بنابراین اینطور نیست که سیگنال منفی در ارتباط با آن وجود داشته باشد. در بسیاری از موارد، به نوعی طبیعی است که شما در برخی از صفحات مقداری محتوای تکراری داشته باشید.

جان مولر برای نشان دادن اینکه محتوای تکراری چقدر می تواند عادی باشد، مثال هایی را ارائه می دهد که مردم دائماً با آنها روبرو می شوند.

خرید آنلاین بهترین مثالی است که محتوا در همه جای آن تکرار می شود. برای سایت های فروشگاهی فروش محصولات مشابه خیلی اتفاق می افتد و صفحات محصول احتمالاً مقدار زیادی از یک محتوای به خصوص را در خود دارند. (توضیحات و مشخصات محصول)

گوگل قرار نیست سیگنال منفی ناشی از ایندکس توضیحات محصول را که در سایت دیگری تکرار می شود، تفسیر کند.

مولر می گوید ، فوتر وب سایت از نظر فنی واجد شرایط محتوای تکراری هستند و بنابراین مشکلی برای رتبه بندی سایت ایجاد نمی کنند.

به عنوان مثال، یک مورد واقعاً معمول در فروشگاه های اینترنتی است. اگر محصولی دارید و شخص دیگری همان محصول را می فروشد، یا ممکن است در یک وب سایت فوتری داشته باشید که در همه صفحات خود به اشتراک می گذارید و گاهی اوقات فوتر بسیار بزرگی است. از نظر فنی این محتوای تکراری است اما ما می توانیم به نوعی با آن کنار بیاییم. بنابراین این نباید مشکلی باشد.

گوگل در همینجا مجددا اعلام کرده است که شما باید محتوای مشابه را به حداقل برسانید.

اگر صفحات مشابه زیادی دارید، می توانید برای تفکیک هرکدام برای هر صفحه توضیحات مخصوص به خود قرار دهید یا صفحات مشابه این چنینی را در یک صفحه ادغام کنید.

با این حال، بعید است تعداد کم صفحات مشابه مورد توجه باشد. پس در این موارد خیلی حساس نباشید.

 

آموزش کنترل محتوای تکراری به صورت عملی

خب به قسمت عملی این آموزش سئو رسیدیم.

قرار است با هم ببینیم آیا سایت ما محتوای تکراری (Duplicate Content) دارد یا خیر؟

من دو راه عملی را برای تست این موضوع به شما پیشنهاد می کنم.

  1. استفاده از سرچ گوگل :

برای اینکه جمله یا عبارت خاصی را در یک سایت خاص جستجو کنید، از این دستور می توان استفاده کرد :

Site:example.com keyword

به جای example.com نام سایت مورد نظر و به حای keyword کلمه یا عبارتی که می خواهید در آن سایت ببینید را وارد کنید.

به عنوان مثال، من در سایت شخصی خودم به دنبال عبارت “مشاور سئو کسی است که سایت کسب و کار شما را معاینه می کند” هستم

عبارت زیر را در گوگل جستجو می کنم:

site:webfaplus.ir مشاور سئو کسی است که سایت کسب و کار شما را معاینه می کند

نحوه پیدا کردن محتوای تکراری

همانطور که مشاهده می کنید، نتیجه همان صفحه ای است که این عبارت در آن وجود دارد.

از این تکنیک سئو برای پیدا کردن Duplicate Content در سایت می توان استفاده کرد. به این ترتیب که عبارت مدنظر که فکر می کنیم تکراری است را به صورت همین دستور (با ورود URL خودمان) وارد می کنیم و به صفحات مدنظر می رسیم. حالا با اصلاح یا ادغام این صفحات، نرخ خرش سایت را کمی بهتر می کنیم.

اما راه حل دوم….

2. اگر شرایط حادتر شد و متوجه محتوای تکراری سایت مان نبودیم، ارور “Duplicate without user-selected canonical” را در مورد صفحه خاصی ار سایت در سرچ کنسول دریافت می کنیم.

اینجا دیگر جای شوخی نیست.

اینجا مشخص است که صفحه سایت مان محتوای تکراری دارد و باید به نحوی تفکیک صورت بگیرد.

اگر توانایی تفکیک صفحات را داریم که چه بهتر، اگر نشد می توانیم از تگ Canonical برای مشخص کردن صفحه اصلی موردنظرمان برای رتبه گرفتن در گوگل کمک بگیریم.

اگر نمی دانید تگ کنونیکال چیست اینجا را کلیک کنید.

برای این نوشته امتیاز ثبت کنید
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=1164
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد Duplicate Content یا محتوای تکراری | بالاخره در سئو سایت تاثیر دارد یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.