سئو کلاه خاکستری چیست؟ معرفی تکنیک هایی که رتبه سایت را دگرگون می کند!

1752 بازدید

امروزه کسب رتبه در نتایج گوگل دیگر مثل قبل آسان نیست. اگر 10 سال پیش بودیم، با یک محتوای متوسط و استفاده از کلمه کلیدی در هر جای مقاله که ممکن بود! می توانستیم وب سایت را به رتبه های خوبی در نتایج برسانیم.

قبلا در مقاله انواع سئو مختصری در رابطه با انواع کلاه های سئو صحبت کردم. در مقاله دیگری با عنوان سئو کلاه سفید هم با این نوع سئو که بر مبنای صداقت و درستی بود تا جای ممکن صحبت شد. 

حالا در این مقاله می خواهم به نوعی از سئو بپردازم که نه سفید است و نه سیاه، نه 100% درستی و صداقت است و نه 100% فریب و حیله. بله! درست حدس زدید! سئو کلاه خاکستری!

در این مقاله به طور مفصل و جامع به بررسی تعریف سئو کلاه خاکستری می پردازم و تکنیک های سئو کلاه خاکستری را اشاره می کنم که با بکار بستن آنها بتوانید در مدت زمان کوتاه در نتایج گوگل رتبه بگیرید.

مسلما پیش از هر چیزی هشدار می دهم که بهترین و سالم ترین نوع سئو همان سئو کلاه سفید است. هر تکنیکی که خارج از آن باشد، چه خاکستری و چه سیاه، به نوعی فریب و حیله گوگل و سایر موتورهای جستجو حساب می شود. پس اطلاعات خود را از سئو کلاه خاکستری بیشتر کنید و تکنیک هایش را اصولی پیاده کنید تا خدایی نکرده بعدا به مشکل برنخوردید.

سو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری چیست؟

اجازه دهید با واقعیتی روبرو شویم.

سئو کلاه سفید زمان بر است! در واقع خیلی خیلی زمان بر است! نمی توان منتظر شد تا انقدر خوب باشید که بقیه سایت ها به شما لینک دهند، نمی توان انقدر محتوای خیلی خوبی تولید کرد که روی دست بقیه سایت ها بزند.

ما در اینجا واقعیتی را به شما می گوییم، سئو کلاه خاکستری یک نگرش واقع بینانه از سئو است که نه صبر و تحمل سئو کلاه سفید را دارد و نه ریسک های سئو کلاه سیاه را. نوعی از سئو است که می توان در زمان کوتاهی به نتایج خوبی در SERP رسید. 

اجازه دهید تعریفی از سئو کلاه خاکستری یا Grey hat SEO را از دید خودم ارائه دهم:

سئو کلاه خاکستری نوعی از سئو است که می تواند با استفاده از نقاط ضعف موتورهای جستجو و به طور نامحسوسی، اعتبار سایت و درنتیجه رتبه آن را در نتایج افزایش دهد.

همانطور که بارها اشاره کردیم سئو کلاه خاکستری ترکیبی از تکنیک های سئو کلاه سفید و سیاه است.

چرا سئو کلاه خاکستری!؟

بسیاری از سایت ها وقت و انرژی لازم برای انتظار کسب رتبه را ندارند، چرا؟ چون همه به دنبال نتایج فوری هستند. در این حالت، متخصصان سئو از سئو کلاه خاکستری استفاده می کنند و شروع به استفاده از تاکتیک هایی می کنند که 100% مطابق با الگوریتم های گوگل نیست اما آنها را نقض هم نمی کنند. در شرایط پر رقابت امروزی که زمان نقش بسیار مهمی دارد، استفاده از سئو کلاه سفید به معنای این است که برای سئو سایت خود کاری انجام ندهید و دست روی دست بگذارید!

بسیاری از سئوکارهای حرفه ای از سئو کلاه خاکستری به عنوان روش اصلی سئو سایت استفاده می کنند.

اهمیت سئو کلاه خاکستری

همانطور که گفتیم سئو کلاه خاکستری از استراتژی هایی است که به نحوی با الگوریتم های گوگل بازی می کند. تکنیک های این استراتژی الزاما توسط گوگل ممنوع نیست اما اگر دقت نکنید یا در استفاده از آنها زیاده روی کنید به سئو کلاه سیاه تبدیل می شود و آنوقت است که گوگل متوجه اوضاع خواهد شد! توصیه من این است که حتما قبل از استفاده از این روش ها با مشاور سئو مشورت کنید که خدایی نکرده بعدا برای سایت تان مشکل ساز نشود.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

اما از آنطرف اگر از این تکنیک ها به درستی استفاده کنید، رتبه شما در نتایج گوگل افزایش چشمگیری خواهد داشت. در اینجا به بررسی 6 تکنیک ناب سئو کلاه خاکستری می پردازیم که می تواند شما را از صفحه 10 گوگل به صفحه یک گوگل برساند:

تکنیک های سئو کلاه خاکستری

لینک سازی | روشی حساس اما به شدت پرقدرت

لینک سازی خارجی هنوز هم در سال 2021 (سال 1400) کلید اصلی کسب رتبه در نتایج گوگل است. اینکه یک سری صرفا اصرار بر تولید محتوای کاربرپسند دارند تا حدودی درست است اما تیر خلاص را لینک سازی خارجی یا همان سئو Off-Page می زند. 

اجازه دهید با زبان ساده این تکنیک پرقدرت سئو کلاه خاکستری را برایتان توضیح دهم :

گوگل صرفا به محتوای داخل سایت شما اکتفا نمی کند. درست است که بهترین محتوا را آماده کرده اید، درست است که بهترین طراحی با اصول سئو را دارید. اما چرا باید گوگل یا سایر موتورهای جستجو به شما اعتماد کنند و سایت و مطلب شما را بالاتر از بقیه رقبا نمایش دهند؟ گوگل هنوزم که هنوز است توانایی درک 100% مطالب را ندارد. پس تا آنجایی که می تواند محتوای سایت شما را درک می کند و از آنجا به بعد کار را به “اعتبار” می سپارد. یعنی چه؟ یعنی صحبت سایر سایت ها را در مورد سایت شما می شنود و اگر دید مابقی سایت ها از شما تعریف و تمجید می کنند و از سایت و مطالب شما حرف می زنند، برای شما اعتبار در نظر می گیرد.

خب این اعتبار معنایش چیست؟ همان لینک سازی خارجی است.

لینک دیگر سایت ها به سایت شما، یعنی سایت مبدا برای شما ارزش قائل شده که بهتان لینک داده است. این موضوع را خزنده های گوگل خوب درک می کنند.

اگر بخواهیم به روش سئو کلاه سفید لینک بگیریم، باید انقدر خوب و مرجع باشیم تا بعد از چندسال مطرح شده و بقیه سایت ها به اختیار خودشان به ما لینک بدهند. اما عمدتا صاحبین سایت ها چنین صبری ندارند، اینجاست که به سراغ یکی از قوی ترین تکنیک های سئو کلاه خاکستری یعنی لینک بیلدینگ یا لینک سازی خارجی می رویم.

در این تکنیک از Grey hat SEO خودمان دست به کار شده و برای سایت مان لینک سازی می کنیم. اینکار را می توان با خرید بک لینک یا لینک سازی به صورت دستی در انجمن ها، کامنت سایت ها و … انجام داد.

توجه توجه : بارها در مقالات اشاره کرده ام که لینک سازی فرایند حساسی است. اگر دست از پا خطا کنید، ممکن است سایت را با خطر پنالتی مواجه کنید. حتما طرز صحبح لینک سازی را یاد بگیرید یا از یک مشاور سئو در این زمینه کمک بگیرید.

قبل ازینکه به سراغ ادامه تکنیک های کلاه خاکستری سئو برویم، اجازه بدهید نگاه خیلی کوتاهی بر انواع روش های لینک سازی خارجی هم بیندازیم:

  • خرید رپورتاژ : این روش یکی از امن ترین راه های بک لینک سازی است. رپورتاژ یک محتوا با چند لینک است که به درخواست ما و با صرف هزینه ای در وب سایت های معتبر (مثل وب سایت های خبری یا ورزشی) منتشر می شود. در این حالت متن رپورتاژ درخواستی ما در بین سایر مقالات و اخبار سایت مقصد منتشر شده و انگار واقعا آن سایت خبری درباره سایت ما منتشر کرده است! این یک روش فوق العاده برای کسب اعتبار و افزایش ورودی به سایت است. 
  • خرید بک لینک : در این روش با صرف هزینه ای لینک و محتوای ما در سایت هایی که اعتبار خوبی دارند (مثل سایت های با پسوند edu و gov) منتشر می شود. در این حالت هم انگار آن سایت ها به ما اعتماد کرده و به ما لینک می دهند. فرق این روش با رپورتاژ این است که معمولا لینک های ساخته شده به صورت کامنت و محتوای با طول کم است و چون در بازدید عموم نیست، هزینه کمتری نسبت به رپورتاژ دارد.
  • لینک سازی دستی: اگر نمی خواهید هزینه کنید یا وقت و انرژی آن را دارید می توانید با لینک سازی در انجمن ها، کامنت ها و استفاده از سرویس ها وبلاگی (مثل blog.ir) برای خودتان به صورت دستی لینک سازی کنید. به تجربه ساخت هر لینک تقریبا 10 دقیقه زمان می برد.
  • ساخت PBN: استفاده از یک نقشه جامع ترکیبی از لینک های رپورتاژی و لینک های دستی و خریداری شده، برای شما یک PBN به ارمغان می آورد. ساخت PBN اگر به درستی اجرا شود، برای سایت تان معجزه می کند.

برای لینک سازی خارجی تا همینجا کافی است. بعدا در این مورد مقاله مفصلی ترتیب خواهم داد. تا همین حد بدانید که یکی از اصلی ترین تکنیک سئو کلاه خاکستری لینک سازی خارجی است و اجرای درست آن می تواند شما را به شدت در نتایج بالاتر ببرد.

بک لینک سازی یکی از روش های قدرتمند سئو کلاه خاکستری

استفاده از دامنه منقضی شده | میان بری برای سئو

یک تکنیک فوق العاده ارزشمند در سئو کلاه خاکستری، این است که به دنبال دامنه هایی باشیم که شرایط زیر را داشته باشند:

  • اعتبار دامنه منقضی شده باشند
  • سابقه اسپم نداشته باشند
  • اعتبار خوبی داشته باشند
  • قبلا در حوزه مرتبط فعال بوده باشند

همیشه برای خرید دامنه منقضی شده این 4 نکته را به یاد داشته باشید.

حالا چرا خرید دامنه منقضی شده را به عنوان تکنیکی از سئو Gray hat برایتان آورده ایم؟

چون یک میان بر است، در این روش شما لازم نیست 3 سال، 4 سال، 5 سال یا بیشتر روی سایت کار کرده باشید و اعتبار کسب کرده باشید تا بتوانید در نتایج گوگل رتبه بگیرید. صرفا با پرداخت هزینه ای برای خرید یک دامنه که اعتبارش منقضی شده باشد، می توانید دامنه ای را داشته باشید که پیش موتورهای جستجو اعتبار دارد ولی مدتی است که فعالیت نداشته است! این کار شما است که مجدد دامنه را فعال کنید و با برنامه ریزی روی سایت فعالیت انجام دهید تا اعتبار خود را برگرداند.

شما می توانید از اطلاعات Whois یا nic.ir برای اطلاع از تاریخ انقضای دامنه های مختلف یا دامنه های تازه آزاد شده باخبر شوید.

به روز رسانی محتوا | تکنیکی برای حرکت در مسیر الگوریتم Freshness

گوگل الگوریتم Freshness را در سال 2011 و برای تازگی و طراوت سایت معرفی کرد. این الگوریتم نشان داد که چقدر تازگی محتوا و مطالب سایت برای گوگل مهم است.

توصیه میکنم مقاله جامع سایت Moz درباره الگوریتم Freshness را در اینجا بخوانید.

سئوکارها و متخصصین سئو از این فرصت استفاده کرده و محتواهای وبسایت را دائما به روز می کنند. اضافه کردن 100 الی 300 کلمه به محتوا یا افزودن عکس و صوت و ویدیو بعد از چند مدت به محتوا می تواند این سیگنال را به گوگل بدهد که مطالب سایت در حال به روزرسانی است و اصطلاحا Up to date است.

اما چرا این روش را به عنوان تکنیکی برای سئو کلاه خاکستری معرفی می کنیم؟ در حالیکه انگار طبق الگوریتم های گوگل شرایط پیش می رود!

خب نکته اینجاست که سئوکارهای خاکستری ازین روش استفاده می کنند تا یکی دو کلمه کلیدی به صفحه اضافه کنند یا مطلبی اضافه کنند که سئو صفحه را قوی تر می کند و الزاما این آپدیت به معنای به روز بودن محتوا نیست! نکته را گرفتید؟ باز هم رفتاری که مطابق استانداردهای گوگل نیست اما اجرای آن هم مشکلی ندارد!

آپدیت محتوا و سئو کلاه خاکستری

کامنت مصنوعی | راهی برای آپدیت صفحات

یکی از روش های فوق العاده برای آپدیت صفحات این است که زیر مطالب یا محصولات شما در سایت، مردم نظر خود را در قالب کامنت ارسال کنند. این قضیه این سیگنال را به گوگل می دهد که مردم به صفحه شما علاقه مندند و در حال سوال پرسیدن و نظردادن هستند.

خب به نظر این روش، کلاه سفید است و باید منتظر شد تا مردم مطالب ما را پیدا کنند و نظر خود را ثبت کنند. اما باز هم عنصر “صبر” زیر سوال می رود.

چه کسی منتظر می ماند؟ تقریبا هیچکس!

در این مواقع و برای تسریع در آپدیت صفحات و محبوب کردن دستی آنها، می توان از دوستان، آشنایان و اطرافیان خواست تا به صفحه مطالب سایت رفته و زیر مطالب مهم و مستعد جذب کاربر، نظر خود را ثبت کنند. البته با این روش شاید درصد کمی بتوانیم کامنت جمع کنیم.

روش بهتر این است که به طور کاملا نامحسوس و با IPهای مختلف زیر مطالب خودمان نظر بگذاریم. اینکار البته باید طوری انجام شود که گوگل به فرایند کامنت گذاری شما شک نکرده و نظرهای ثبتی شما را به عنوان نظر مردم به حساب بیاورد.

این روش سئو کلاه خاکستری را به عنوان بازاریابی کامنت یا کامنت مارکتینگ می شناسند که در سال های اخیر به شدت مورد توجه بوده است.

کامنت مارکتینگ در grey hat seo

سوشال سیگنال | سیگنال های شبکه های اجتماعی

با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی در سال های اخیر، گوگل توجه زیادی به سیگنال این شبکه ها می کند. از زمانی که گوگل پلاس شبکه اجتماعی محبوبی بود تا امروزه که اینستاگرام و کلاب هاوس باب شده اند.

تمام این شبکه ها سیگنال هایی را به موتورهای جستجو ارسال می کنند. این سیگنال ها به صورت لایک، کامنت، share و جدیدا Save خود را نمایش می دهد. برند یا سایتی که مطالبش توسط مردم لایک بخورد، کامنت برایش نوشته شود و یا به اشتراک گذاشته شود نشان از این دارد که از محبوبیت خوبی برخوردار است و این همان چیزی است که گوگل به دنبال آن است.

برخی از شبکه های اجتماعی مهم که سیگنال های خوبی به گوگل ارسال می کنند عبارتند از :

  • اینستاگرام
  • توییتر
  • فیس بوک
  • لینکدین
  • پینترست

توصیه می کنم مقاله جامع سایت cognitiveseo را درباره تاثیر سوشال سیگنال بر سئو بخوانید :

اما آیا باید منتظر شد تا مطالب ما پس از انتشار در این شبکه های اجتماعی، توسط مردم لایک شود؟ یا به اشتراک گذاشته شود؟

اینحاست که سئو کلاه خاکستری سر و کله اش پیدا می شود.

تکنیکش این است که می توان با خرید سوشال سیگنال مثل لایک، کامنت و share یک میانبری ایجاد کرد و سرعت سوشال سیگنال را بالاتر برد. همچنین می توان از دوستان و آشنایان درخواست کرد تا با فعالیت در پروفایل شبکه اجتماعی ما این سیگنال ها را برایمان ایجاد کنند. 

تاثیر سوشال سیگنال در سال های اخیر به شدت بیشتر شده است به طوریکه به تجربه دیده ایم که سایتی که بک لینک (لینک سازی خارجی) ندارد اما سوشال سیگنال خوبی از شبکه های اجتماعی دریافت می کند، رتبه های خوبی در نتایج گوگل کسب کرده است.

سوشال سیگنال و اهمیت آن در سئو کلاه خاکستری

منشن بدون لینک | اسمتان همه جا شنیده شود

یکی از تکنیک های ناب سئو کلاه خاکستری که چندسالی است باب شده، منشن بدون لینک یا Linkless Backlink است.

این تکنیک نوعی لینک سازی است که در واقع لینکی وجود ندارد! شما با نام بردن از اسم برند یا محصول خود در سایت های معتبر، به نوعی از خود تعریف می کنید بدون اینکه لینکی به خودتان بدهید.

این روش هم به شدت در سئو کلاه خاکستری موثر است. میپرسید چرا؟ چون یک سایت بزرگ از شما اسم برده است، چون یک سایت معتبر از نام برند شما در یکی از صفحاتش استفاده کرده است و این دست کمی از لینک دهی ندارد.

با این حال تاثیر منشن بدون لینک به اندازه لینک سازی خارجی نیست اما می توان با منشن زیاد و البته محتاطانه در سایت های با اعتبار بالا، روی برندینگ و سئو برند کار کرد.

منشن بدون لینک وبفاپلاس
استفاده از منشن بدون لینک یا Linkless backlink در برندینگ

سئو کلاه خاکستری روشی مطمئن برای بازدهی کوتاه مدت

فکر می کنم تعریف سئو کلاه خاکستری و انواع تکنیک های آن مشخص و واضح بود. به طور خلاصه تمام تلاش ما در این نوع سئو این است که بتوانیم با روش های مصنوعی و بدون اینکه گوگل متوجه حرکات ما شود، برای سایت اعتبارسازی کنیم و طوری وانمود کنیم که انگار سایت ما محبوب و معروف شده است. این همان چیزی است که گوگل علاوه بر سئو محتوا به آن نیاز دارد تا شما را در نتایج به طور صعودی مثل یک آسانسور بالا ببرد. در انتها باز هم توصیه میکنم که از این روش ها با احتیاط استفاده کنید تا گریبان گیر پنالتی (جریمه) گوگل نشوید.

سوالات متداول : 

سئو کلاه خاکستری چیست؟

یکی دیگر از انواع سئو، سئو کلاه خاکستری یا Gray hat SEO است. این نوع سئو تلفیقی از روش های سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه است. مبنای اصلی سئو کلاه خاکستری این است که بتوان با تکنیک هایی که گوگل متوجه نشود، اعتبار سایت را بالاتر برد که نتیجه آن افزایش رتبه در نتایج گوگل است.

تکنیک های سئو کلاه خاکستری چند نوع هستند؟

روش های زیادی برای سئو کلاه خاکستری وجود دارد اما ما در این مقاله به 6 تکنیک پرداختیم که شامل لینک سازی خارجی، سوشال سیگنال، برندسازی، آپدیت محتوا، کامنت مارکتینگ و استفاده از دامنه منقضی شده است.

روش های سئو کلاه خاکستری خطرناک است؟

این روش ها الزاما خطرناک نیست اما اگر طوری رفتار شود که گوگل شک کند یا با زیاده روی متوجه رفتار مصنوعی ما شود، ممکن است سایت را پنالتی کند. بنابراین پیش از اینکه این تکنیک ها را اجرا کنید، حتما نوع استراتژی سئو را درنظر داشته باشد.

برای این نوشته امتیاز ثبت کنید
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=1855
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

6 نظر در مورد سئو کلاه خاکستری چیست؟ معرفی تکنیک هایی که رتبه سایت را دگرگون می کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام وقت بخیر
    منشن بدون لینک رو جزو تکنیک ها کلاه خاکستری آوردین
    خواستم بگم این روش خیلی وقته منقضی شده که به اشتباه همچنان داره استفاده میشه
    خواستم نظرم رو خدمتتون بگم
    ممنونم

    34

    1. سلام وقت بخیر
      منشن بدون لینک رو گوگل چندین بار اعلام کرده که تاثیری در فرایند سئو و رتبه گیری وب سایت ها نداره اما تجره سئوکارها چیز دیگه ای میگه
      طبق تجربه خدمتتون عرض میکنم که روی حرف های گوگل خیلی نمیشه حساب کرد و اون چیزی که توی SERP دیده میشه چیز دیگه ای هست
      ممنون از نظر خوبتون

      31

    1. خواهش میکنم
      دوره آموزشی فعلا خیر
      ولی در آینده نزدیک مینی دوره های آموزشی سئو خواهیم داشت که قابل دانلود کردنه

      70

  2. سلام خسته نباشید
    بک لینک سازی مگه سئو کلاه سیاه نیست؟ فرق سئو کلاه خاکستری و سیاه چیه دقیقا؟
    ممنون میشم توضیح بدید 😊

    1

    1. سلام سلامت باشید
      هر آنچه که از سئو کلاه سفید خارج بشه، میشه کلاه سیاه و غیراصولی
      اما خب سئوکارها اومدن و شدت این کارهای خارج از قاعده و اصول رو دسته بندی کردن، یک سری کارها چندان به چشم گوگل نمیاد که میگن سئو کلاه خاکستری و یک سری ها که گوگل به چشمش میاد و البته به شدت جواب میده رو میگن سئو کلاه سیاه
      امیدوارم جوابتون رو گرفته باشید

      لایک