8 مهارت موردنیاز برای یک کارشناس سئو

1876 بازدید

یک سری از دوستان و حتی کارفرماها از من سوال می کنند که : “کارشناس سئو چه مهارت هایی باید داشته باشد؟”

اگر شما هم علاقه مند به گذراندن دوره های سئو  هستید یا در حال حاضر یک متخصص سئو هستید که می خواهید عملکرد بهتری داشته باشید، باید مهارت های موردنیاز سئوکار یا متخصص سئو برای تبدیل شدن به یک سئوکار ماهر و حرفه ای را داشته باشید و راه هایی برای بهبود آنها پیدا کنید.

در سال 1401 فقط با دانش سئو به تنهایی نمی توانید اسم خود را متخصص سئو بگذارید، مهارت های سخت و نرمی را لازم دارید که شما را بین رقبای سئوکارتان متمایز کند.

بدیهی است که عوامل زیادی در اثربخشی و کارآمدی یک کمپین سئو تاثیرگذارند اما هسته اصلی هر کمپین موفق سئو حداقل یک نفر است که همه افتخارات به پای او نوشته می شود. این فرد مسئول تعیین اهداف سئو، هدایت اعضای تیم، انجام تحقیقات و انجام تعداد زیادی از کارهای متفرقه خواهد بود. اما بدون داشتن مهارت های عمومی مناسب برای پشتیبانی از این مسئولیت های تخصصی، کل کمپین سئو می تواند از هم بپاشد.

بنابراین اینجا این سوال پیش می آید که مهمترین مهارت هایی که متخصص سئو باید داشته باشد چیست؟ 

در این مقاله، من حسام الدین کیانی خواه ، به بررسی 8 مهارتی می پردازم که هر سئوکار یا کارشناس سئو باید داشته باشد.

مهارت های کارشناس سئو

قبل ازینکه به بررسی مهارت های یک متخصص سئو بپردازم، لازم می دانم تا شما را با تعریف متخصص یا کارشناس سئو آشنا کنم.

کارشناس سئو به کسی می گویند که کانال بازاریابی سئو را در اختیار دارد و بهینه سازی یک سایت را برای موتورهای جستجو انجام می دهد، این بهینه سازی شامل بهینه سازی On-Page، Off-Page و تکنیکال است. مسئولیت هایی که کارشناس سئو به عهده دارد همگی در راستای افزایش رتبه وب سایت در نتایج جستجو است و این موضوع با هماهنگی با تیم های محتوا و فنی انجام می شود.

در اینجا سعی کردم به طور خیلی خلاصه تعریفی از کارشناس سئو داشته باشم. در همین راستا مقاله ای هم تنظیم کرده ام که می توانید در مقاله متخصص سئو کیست بخوانید.

مهارت های کارشناس سئو فقط همین هاس؟

خیلی از آگهی های استخدامی را که می بینیم که مهارت های معمول سئو برمی خوریم که شاید یک کارآموز سئو یا سئو کار معمولی هم از پس آنها بربیاید. مهارت های عمومی مثل :

  • آشنایی با سئو
  • آشنایی با دیجیتال مارکتینگ
  • تسلط بر تحقیق کلمات کلیدی
  • آشنایی با ابزارهای اصلی سئو مثل Google search console ، Google Analytics یا Google tag manager
  • آشنایی با ابزارهای تحلیلی سئو مثل Moz ، Ahrefs ، SEMRush  و….
  • آشنایی با نحوه تولیدمحتوا 
  • آشنایی با بازاریابی محتوا
  • آشنایی با نرم افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ
  • و …

اما اینها همه مهارت های یک سئوکار حرفه ای نیست. در ادامه مهارت های کلیدی یک متخصص سئو را برایتان می آورم که مسلما در طی فرایند سئو نقش مهم تری نسبت به مهارت های عمومی ایفا خواهند کرد

8 مهارت اصلی کارشناس سئو

1. قدرت آنالیز

اولین و مهمترین مهارتی که کارشناس سئو باید داشته باشد قدرت آنالیز، تجزیه و تحلیل است، مهارتی که در یک سری از حوزه های سئو به کار می رود. آنچه به عنوان یک متخصص سئو نیاز دارید این است که بتوانید اطلاعاتی راجع به چهار سوال اساسی را بدانید:

  • چه کسی
  • چه چیزی
  • چه زمانی
  • کجا

و سوالات “چگونه” و “چرا” را که معمولا همراه آنها است را هم درک کنید.

مثلا شما باید گزارشات مربوط به افزایش ترافیک ارگانیک سایت را بررسی کنید و تعیین کنید کدام یک از روش ها یا تاکتیک های شما باعث این افزایش شده است. باید افت سایت در نتایج گوگل را بررسی کرده و ریشه های اصلی این افت را پیدا کنید. برای افزایش بازدهی فرایند سئو، باید اطلاعات مربوط به هزاران کلمه کلیدی را دریافت کنید و باید بفهمید کدام یک از کلمات و عبارات بیشتر به مخاطبان شما پاسخ می دهند (و چرا).

2. تحقیق

دومین مهارت سئوکار پس از تجزیه و تحلیل، تحقیق است – مهارتی که یک سئوکار در این حوزه خیلی با آن سروکار دارد.

تحقیقات برای یک کمپین سئو اغلب با تحقیق کلمه کلیدی و تجزیه و تحلیل رقبا آغاز می شود که پایه و اساس کمپین شما را فراهم می کند اما فرایند سئو نیاز به تحقیقات بسیار بیشتر از این دارد. همچنین باید آخرین اخبار مربوط به موتورهای جستجویی مثل گوگل را هم بخوانید. (مثلا ازینجا)

در مرحله بعدی، باید برای خودتان تست هایی را طراحی و اجرا کنید تا ببینید تاکتیک های شما بر رتبه بندی سایت تان تاثیر دارد یا خیر. حتی اگر در این راه با چالش هایی هم روبرو شوید، باید به دنبال پاسخ مشکلات خود باشید. هرچه سریعتر و کارآمدتر تحقیق کنید، بهتر است.

در سئو کلاه سفید و برای تحقیقات خود از این مهارت زیاد استفاده خواهید کرد.

3. دانش برنامه نویسی

سومین مهارت از جمله مهارت های کارشناس سئو، دانش سطحی از برنامه نویسی و کدزنی است. دقت کنید که گفتم سطحی! برای موفقیت در سئو نیازی نیست که برنامه نویس حرفه ای باشید. پلتفرم های CMS امروزی (مثل وردپرس) اغلب دارای ویژگی های سئومحور هستند.

در صورتیکه نیاز به دانستن این دانش در سطح سئو داشتید، می توانید بصورت آنلاین دستورالعمل های گام به گام را که گوگل ترتیب داده است از این لینک دنبال کنید.

شما به عنوان یک سئوکار باید بتوانید به سورس کد یک وب سایت نگاهی بیندازید و ویژگی های اصلی مربوط به سئو سایت خود را شناسایی کنید. همچنین باید بتوانید به سرعت و به راحتی کدهای سایت را تغییر دهید بدون اینکه سایت را خراب کنید. داشتن مقداری مهارت در کدهای HTML و CSS نیاز برنامه نویسی شما را تا حد زیادی تکمیل می کند.

اگر میخواهید در خصوص ارتباط سئو و دانش برنامه نویسی بیشتر بدانید می توانید مقاله آیا متخصص سئو باید برنامه نویسی بلد باشد؟ را مطالعه کنید.

4. تسلط بر تولید و ویرایش محتوا

سئو با بازاریابی محتوا به هم تنیده است و نمی توان مرزی میان آنها قائل شد.

زمانی که یک کارشناس سئو هستید، از شما انتظار می‌رود که بر تیم‌های تولید محتوا نظارت داشته باشید و در کوتاه‌مدت نویسندگان را از لحاظ موضوع محتوایی تغذیه کنید تا همه چیز به خوبی پیش برود.

به همین دلیل است که توانایی نوشتن یک مهارت ضروری سئوکار است. کارشناسان سئو باید درک عمیقی از انواع و اهمیت طول محتوا داشته باشند.

شما باید بتوانید پست‌های وبلاگ، پست‌های شبکه های اجتماعی و محتوای وب‌سایت را ببینید و تشخیص دهید که آیا محتوای درست را دنبال می‌کنند و آیا می توان نوشته ها را جذاب تر کرد یا خیر.

محتوای خوب و باکیفیت به اندازه یک ویدیو جذاب و گیراست.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

5. ارتباطات

ارتباط برقرار کردن یکی از مهارت های اصلی هر سئوکار است. برای اطمینان از اجرای تکنیک ها و دستورهای سئو، باید با سایر اعضای تیم خود دائما ارتباط برقرار کنید. تیم های فنی، محتوا و دیجیتال مارکتینگ از جمله تیم هایی هستند که بیشترین ارتباط را با آنها دارید.

شما باید مفاهیم پیچیده سئو را برای مشتریان خود توضیح دهید، افرادیکه ممکن است مهارت فنی زیادی در این حوزه نداشته باشند. همچنین باید محتوایی تولید کنید که خوانندگان شما بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

همه این مسئولیت ها نیاز به مهارت های ارتباطی عالی دارد که بدون داشتن آنها، در رقابت ماندن برای شما سخت خواهد بود.

6. سرعت یادگیری

سرعت یادگیری نیز مهم است چون هر روز اطلاعات جدیدی در مورد سئو و استراتژی های  آن می آید. همچنین خیلی مهم است که قدرت یادگیری بالایی داشته باشید چرا که خیلی از  ابزارهای سئو مختلف وجود دارد که برای انجام کار باید از آنها استفاده کنید.

بنابراین روی مهارت یادگیری خود به شدت و به طور مداوم کار کنید.

7. سرسختی

سرسختی در واقع مهارتی برای کارشناس سئو محسوب نمی شود، اما ویژگی فردی است که اگر می خواهید موفق باشید به آن نیاز دارید.

سئو در بعضی مواقع می تواند یک حوزه چالش برانگیز باشد: پیش فرض های شما اشتباه از آب در می آید، تلاش های شما گاهاً بی نتیجه خواهد بود و ممکن است با انتقاد و سوتفاهم مشتریان مواجه شوید. اگر بتوانید در آن لحظات پشتکار داشته باشید و بدون توجه به آنچه که در آن هستید راه حل هایی برای مشکلات خود پیدا کنید، موفقیت شما در این حوزه حتمی است.

سرسختی یکی از مهارت های اصلی سئوکار

8. فروتنی

پس از چند سال کار، سئوکار ممکن است احساس کند که همه چیز را یاد گرفته و از بهترین متخصصان این حوزه است. اما سئو یک حوزه پر از شگفتی است. فقط به این خاطر که فکر می کنید چیزی می دانید به معنای واقعی بودن آن برای همه مشتریان نیست یا اینکه مطمئن باشید طی چند هفته یا چند ماه آینده تغییری ایجاد نمی شود.

ویژگی تواضع و فروتنی شما را در برابر فرصت های جدید باز می کند و به شما کمک می کند تا مشکلات را سریعتر حل کنید (به خصوص وقتی با یک تیم کار می کنید)

نتیجه گیری:

تا اینجای کار در مورد هشت مهارتی صحبت کردم که یک کارشناس یا متخصص سئو لازم است داشته باشد. اگر در حال حاضر این مهارت ها را ندارید یا احساس می کنید باید در آنها پیشرفت کنید، نگران نباشید، برای یادگیری و افزایش مهارت های سئو همیشه وقت هست. این مهارت های پایه ای سئو شما را در همه موارد، از برنامه ریزی و تحقیقات کلمات کلیدی گرفته تا گزارش گیری و تحلیل و آنالیز راهنمایی می کند، بنابراین بهبود حتی یکی از آنها می تواند عملکرد شما را در چندین زمینه به طور همزمان بهبود ببخشد.

هرچه بیشتر روی مهارت های خود سرمایه گذاری کنید، توانایی بیشتری برای دستیابی به اهداف خود خواهید داشت.

سوالات متداول : 

مهارت های مورد نیاز سئوکار کدامند؟

مهارت های یک سئوکار یا متخصص سئو، پیش از آنکه تخصصص و تکنیکال باشد به مهارت های عمومی و شخصیتی فرد سئوکار بر می گردد. مهارت هایی همچون توانایی تجزیه و تحلیل، یادگیری، به روز بودن، سرسختی و …

کارشناس سئو باید همه مهارت های سئو را داشته باشد؟

مهارت هایی که کارشناس سئو با آن سروکار دارد بیشتر شخصیتی و جنبه شخصی دارد. هرچه مهارت های بیشتری داشته باشد، توانایی مدیریت موقعیت های مختلف را دارد که در نتیجه به او کمک می کند در کارش و حرفه سئو موفق تر عمل کند.

مهم ترین مهارت مورد نیاز کارشناس سئو چیست؟

ارتباطات و قدرت ارتباط برقرار کردن به نظر مهم ترین مهارتی است که می تواند در موفقیت سئوکار تاثیر گذار باشد.

4.6/5 - (5 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=2043
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

3 نظر در مورد 8 مهارت موردنیاز برای یک کارشناس سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. خیلی ممنون، خسته نباشید
    مهارت هایی که برای استخدام کارشناس سئو لازمه چیه؟
    اونها رو هم اگر توی مقاله ای بیارید ممنون میشم

    71