گوگل می تواند اعتبار و شهرت سایت در یک حوزه خاص را تشخیص دهد!

882 بازدید
گوگل به صراحت گفته که اگر سایتی در مورد یک موضوع خاص معتبر بوده و شهرت داشته باشد، گوگل می تواند آن را تشخیص دهد و درک کند.

در این مقاله و در ادامه مقالات آموزشی سئو ، در مورد این صحبت می کنم که اگر سایت تخصصی تری داشته باشید بهتر است یا عمومی تر؟ گوگل کدام را ترجیح می دهد؟ در انتها هم به قسمت جذاب مقاله یعنی بررسی عملی در وب فارسی می پردازم و توصیه هایی را در خصوص داشتن یک سایت معتبر در هر زمینه ای خواهم کرد.

شهرت سایت نزد گوگل | جان مولر چه می گوید؟

جان مولر در Google SEO Office-hours گفت سایت ها اصولا باید از تخصص خود در حوزه کاری خود استفاده کنند چون:

آنچه شما اساساً انجام می دهید از یک طرف برای موتورهای جستجو است که به نوعی اعتبار و تخصص خود را در آن زمینه خاص مشخص می کنید.

این یعنی چه؟

یعنی نه صرفا کاربر و نه صرفا موتورهای جستجو به تنهایی اهمیت ندارند. در واقع هر دو مهم هستند و هر دو را باید در نظر گرفت.

علاوه بر این، جان مولر گفت که این تخصص به سایت کمک می کند تا برای موضوعات گسترده تر و وسیع تر هم در نتایج جستجوی گوگل نیز ظاهر شود.

این نشان می دهد که گوگل توانایی درک سایت به طور کلی (در سطح کل سایت) را دارد و اینطور نیست که عملکردش بر پایه URL باشد.

این موضوع در اواسط جلسه پرسش و پاسخ با جان مولر مطرح شد. جایی که سوال این بود:

وقتی می خواهیم برای موضوعی خاص در گوگل رتبه بگیریم،موضوعات مرتبط را هم پوشش دهیم؟ مثلا اگر ما لپ تاپ می فروشیم و می خواهیم برای آن رتبه بگیریم، ایجاد پست هایی مانند بررسی لپ تاپ، معرفی بهترین لپ تاپ های جدید، این موارد مفید است؟ و اگر مفید است لازم نیست به روش خاصی انجام شود؟

جان گفت که انجام این کار “همیشه مفید” است چون ” آنچه شما انجام می دهید از یک طرف برای موتورهای جستجو مثل گوگل است، شما به نوعی اعتبار و دانش خود را در آن زمینه خاص مشخص می کنید. همچنین برای کاربران کمی بیشتر زمینه را در مورد این موارد فراهم می کند که چرا آنها باید به شما اعتماد کنند.”

او ادامه می دهد:

بنابراین فکر می کنم این همیشه مفید است زیرا آنچه شما انجام می دهید از یک طرف برای موتورهای جستجو است که به نوعی اعتبار و دانش خود را در آن زمینه خاص مشخص می کنید و همچنین برای کاربران کمی بیشتر زمینه را فراهم می کند که چرا باید به شما اعتماد کنند. اگر آنها ببینند که شما دانش لازم را در مورد این موضوع دارید و نشان می دهید و به نوعی آن را مرتباً ارائه می دهید، اعتماد به شما در مورد آن موضوع خاص بسیار آسان تر می شود. بنابراین این چیزی است که به نوعی منطقی است.
همچنین برای موتورهای جستجو. اگر تشخیص دهیم که این وب سایت برای یک حوزه موضوعی گسترده تر مناسب است، پس اگر کسی به دنبال آن حوزه موضوعی گسترده تر باشد، می توانیم آن وب سایت را نیز نشان دهیم. ما مجبور نیستیم فقط روی یک سری صفحات یا URLها تمرکز کنیم اما با خودمان می گوییم : خب مثل اینکه شما به دنبال یک لپ تاپ جدید هستید ، این وب سایت اطلاعات زیادی در مورد موضوعات مختلف لپ تاپ دارد.

 

اعتماد کاربر به سایت ما | چگونه اعتماد او را جلب کنیم؟

خب تا اینجا دیدیم که گوگل توانایی تشخیص حوزه کاری و تخصص ما را دارد. اما کاربران چطور؟ آنها چطور باید اعتماد کنند؟

همانطور که جان مولر گفت، یکی از راه های اعتمادسازی برای مخاطب وجود مطالب مفید پیرامون حوزه کاری (فروشگاهی یا خدماتی) هست.

وجود محتوای مفید ، اصلی و ارزشمند به وب سایت اعتبار می بخشد و قابلیت اطمینان آن را افزایش می دهد. در اینجا خیلی مختصر و مفید به ویژگی های محتوایی که در سایت قرار می گیرد، می پردازیم:

  • یونیک و خاص باشد : تمام محتوای وب سایت باید 100٪ یونیک باشد. اگر مطالبی را نقل قول کردید، به آن لینک خارجی بدهید. سعی کنید اطلاعات منحصر به فرد و مفیدی را ارائه دهید که در هیچ جای دیگر یافت نمی شود.
  • ارزشمند: ایجاد محتوایی که برای خواننده ارزش داشته باشد. محتوای خوب کاربران را ترغیب می کند تا در وب سایت بمانند و درباره کسب و کار و حوزه کاری شما بیشتر بدانند. با گذراندن وقت در سایت، با کار شما آشنایی بیشتری پیدا می کنند و شما را قابل اعتمادتر می دانند.
  • دقیق: دقت کنید که هیچ اشتباهی در محتوای تولیدی شما وجود ندارد. اگر یک خواننده در مقاله ای ارقام نادرست ، اشتباهات آشکار یا عدم تطابق واقعیات یا تناقض را ببیند، ممکن است اعتبار وب سایت شما مخدوش شود.
  • جریان: مطالب باید به روز بوده و به درد کاربر بخورد. یک مقاله قدیمی که دیگر درست یا مرتبط نیست می تواند به اعتبار وب سایت شما آسیب برساند.
  • قالب مناسب: محتوا در همه اشکال و اندازه ها وجود دارد. در برخی شرایط ، یک تصویر ، فیلم یا اینفوگرافیک راهی بهتر برای انتقال اطلاعات به خواننده است. به عنوان مثال ، یک شرکت خدمات نظافتی می تواند از عکس های قبل و بعد از آن استفاده کند تا نشان دهد خدمات آنها چقدر خوب است. این نوع محتوا در افزایش اعتماد بسیار موثر است.

 

شهرت سایت در وب فارسی

حالا به قسمت جذاب ماجرا می رسیم، جایی که می خواهیم با هم چند سایت در چند حوزه مختلف را بررسی کنیم و صحت این ماجرا را با هم ببینیم. اینکه سایت هایی که در حوزه خود رتبه گرفته اند، چطور روی اعتبار و اعتمادسازی کار کرده اند.

برای شروع از جستجوی عبارت “خرید لپ تاپ” در گوگل شروع می کنیم

  1. دیجی کالا :

اولین نتیجه در این حوزه دیجی کالاست. دیجی کالا سال هاست در حوزه لپ تاپ کار می کند و شهرت و اعتبار خوبی در این حوزه نزد گوگل و کاربران دارد. درست است که دیجی کالا از ابتدا کار خود را با دوربین عکاسی و بعدا موبایل شروع کرد، اما طبق گفته های جان مولر از آنجا که صلاحیت لازم برای حوزه گسترده تری را داشته، توانسته در لپ تاپ هم وارد شود و بهترین نتیجه برای “خرید لپ تاپ” باشد.

اما داخل خود دیجی کالا چه خبر است؟ دیجی کالا صرفا یک صفحه فروشگاهی برای “لپ تاپ” دارد یا برای کاربرانش بیشتر ازینها اهمیت قائل است؟

با یک مقدار گشت و گذار به مجله دیجی کالا می رسیم. در این سایت شما انواع و اقسام تگ های مختلف را در هر حوزه ای که دیجی کالا روی آن کار می کند خواهید دید. تگ هایی مثل “لپ تاپ” ، “لپ تاپ ایسوس” ، “نقد و بررسی لپ تاپ” ، “لپ تاپ مخصوص بازی” و …

در هر کدام ازین تگ ها هم انواع و اقسام مقالات مختلف وجود دارد که به کاربر برای یک انتخاب خود کمک خواهد کرد.

 

مقالات تخصصی و جامع برای اعتبار سایت

شهرت سایت دیجی کالا با مقالات تخصصی

اعتبار سایت دیجی کالا با مقالات

هر کدام ازین مقالات به کاربران کمک می کنند تا انتخاب بهتری داشته باشند. خب مسلم است وقتی دیجی کالا انقدر به کاربر خود اهمیت می دهد، انواع و اقسام راهنماها و مقالات تخصصی را پیش روی او می گذارد، کم کم اعتبار و اعتماد لازم را جلب کرده و هم از طرف کاربران و هم از طرف موتورهای جستجو مثل گوگل به شهرت لازم در این حوزه می رسد و رتبه 1 گوگل مستحق اوست.

دیجی کالا در خلال همین مقالات هم از ظرفیت معرفی محصول خود استفاده کرده و لپ تاپ های خود را به صورت لینک CTA در اختیار کاربر قرار می دهد.

معرفی محصول در خلال مفالات سایت

معرفی لپ تاپ و لینک به خرید محصول

   

  2. مقداد آی تی:

این سایت هم چندین سال است در حوزه کامپیوتر، لپ تاپ و لوازم جانبی فعالیت می کند و یکی از تخصصی ترین و جامع ترین سایت ها در حوزه IT است.

مقداد آی تی هم صرفا به فروش محصولات یا خدمات خود اکتفا نمی کند. می داند که کاربر و گوگل پیش از بازدید و خرید از سایت، باید به آن اعتماد کنند. الگوریتم یا فرمول خاصی برای رسیدن به شهرت لازم در هر زمینه ای وجود ندارد اما طبق گفته های جان مولر و داکیومنت های گوگل، اگر کاربر به آن مرحله برسد که سایتی را به عنوان مرجع در یک حوزه خاص بشناسد و این به شهرت همگانی برسد، گوگل هم آن سایت را به عنوان مرجع خواهد شناخت.

مقداد آی تی هم ازین فرصت استفاده کرده و به صورت تخصصی تر به مباحث پیرامون لپ تاپ، مقایسه و بررسی انواع لپ تاپ و لوازم جانبی آنها پرداخته است.

مقاله تخصصی

مقاله تخصصی 2 برای کمک به شهرت سایت

مقاله تخصصی 3 برای اعتبار سایت

مقاله تخصصی 4

برای کسب شهرت سایت چه کنیم؟

همانطور که در گفته های منابع معتبر گوگل و نتایج بررسی وب فارسی دیدیم، سایت هایی که به صورت تخصصی و متمرکز در حوزه خاصی فعالیت می کنند شانس بیشتری برای دیده شدن در دنیای پررقابت امروز دارند. به نظر می رسد اگر می خواهید شهرت و اعتبار سایت خود را افزایش دهید، کارهای زیر می تواند به شما کمک کند :

  • کاربر خود را همیشه مدنظر قرار دهید. کاربر می تواند به مشتری تبدیل شود و مشتری برای شما درآمدزاست. پس هرچه در توان دارید انجام دهید تا او را راضی نگه دارید.
  • بخش وبلاگ سایت خود را جدی بگیرید. وبلاگ محل مناسبی برای راهنمایی کاربر، قرار دادن انواع راهنمایی ها، مقالات مناسب و دستورالعمل هاست.
  • اگر در شروع راه هستید، روی یک حوزه متمرکز شوید، در آن حوزه به صورت جدی کار کنید و بعدزاینکه به رتبه های بالا در کلمات کلیدی هدف رسیدید، سایت و دسته بندی آنرا گسترده تر کنید، اینجاست که گوگل به شما فرصت طلایی برای افزایش حوزه کاری می دهد.
برای این نوشته امتیاز ثبت کنید
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=1162
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد گوگل می تواند اعتبار و شهرت سایت در یک حوزه خاص را تشخیص دهد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.