تاثیر برچسب در سئو سایت | بالاخره از برچسب برای سئو استفاده کنیم؟

920 بازدید
چندسالی است که سایت های مختلف فارسی و انگلیسی در خصوص تاثیر برچسب در سئو یا تاثیر تگ (Tag) در سئو صحبت می کنند. خیلی از سایت ها از برچسب استفاده کرده و به رتبه های خوبی دست پیدا کرده اند و خیلی دیگر هم با اینکه از برچسب استفاده نکرده اند، باز هم رتبه خوبی بدست آورده اند.

در این مقاله به طور مفصل بحث برچسب و برچسب گذاری در سئو را بررسی می کنم و پس از بررسی های عملی در وب فارسی و انگلیسی به این می رسیم که بالاخره از برچسب در صفحات سایت استفاده کنیم یا خیر؟ و اگر قرار است از برچسب استفاده کنیم، نحوه استفاده از برچسب باید چطور باشد؟ هر مطلبی باید تگ داشته باشد؟

برچسب گذاری مقالات

یک وب سایت معمولا محتوا یا محصولات را از طریق دسته بندی (Category) به گونه ای سازمان دهی می کند که کاربران بتوانند از طریق منو به سرعت به موضوعات مورد علاقه خود برسند.

برچسب ها میان برهایی هستند که کاربران بتوانند از طریق آنها به محتوای مشابه برسند. در واقع موضوعاتی که نمی توان در قالب دسته بندی تقسیم کرد، به حالتی مثل زیر دسته بندی یا Sub-Category ایجاد می شود که به آن اصطلاحا برچسب (Tag) گفته می شود. برچسب ها به طور کلی بخشی از مسیر اصلی سایت نیستند و مسیرهای فرعی تلقی می شوند.

هنگامی که کاربر یک صفحه محتوا را می خواند، ممکن است لینک هایی (به نام برچسب) با کلمات کلیدی که به محتوای مشابه لینک دارند، پیدا کند. این لینک ها که به صفحات برچسب منتهی می شود، شامل محتواهایی است که به لحاظ مفهومی یکسان هستند.

با بزرگتر شدن سایت ، یکی از دشوارترین کارها ایجاد و حفظ ساختار سایت است. برچسب ها و دسته ها می توانند به ایجاد این ساختار کمک کنند که به افراد اجازه می دهد محتوای مورد علاقه خود را به راحتی پیدا کنند.

البته انتخاب برچسب مناسب برای یک پست یا مقاله دشوار است. هنگامی که برچسب گذاری به روش اشتباه استفاده شود، می تواند مسیر و ساختار سایت را سخت تر کند. این نوع برچسب گذاری نه تنها کاربران را سردرگم می کند بلکه برچسب گذاری اشتباه می تواند برای سئو سایت نیز مضر باشد. در ادامه به بررسی برچسب گذاری در سایت می پردازیم و تفاوت برچسب و دسته را بیشتر بررسی می کنیم.

وقتی از برچسب گذاری استفاده می کنیم، چه اتفاقی می افتد؟

وقتی برچسبی را به صفحه ای اضافه می کنید، آن صفحه به بایگانی آن برچسب اضافه می شود. به عنوان مثال ، ما یک صفحه به عنوان “آموزش عملی سئو” داریم. وقتی برچسب “تمرین تحقیق کلمات کلیدی” را به این صفحه اضافه می کنیم ، این صفحه به آن بایگانی اضافه می شود. در این صورت وقتی افراد بر روی برچسب “تمرین تحقیق کلمات کلیدی” کلیک می کنند ، یک نمای کلی از همه پست های مربوط به آن موضوع را داخل سایت من پیدا می کنند. همچنین گوگل همه پست های موجود در این بایگانی را با هم درک خواهد کرد.

اگر از وردپرس استفاده می کنید، وقتی برچسبی را که قبلاً استفاده نشده است به صفحه ای اضافه کنید، وردپرس به طور خودکار بایگانی برای آن برچسب ایجاد می کند. اگر در اینکار زیاده روی کنید، با اضافه کردن 10-20 برچسب برای هر صفحه و هر یک از آنها مخصوص هر صفحه، به طور خودکار ده ها صفحه بایگانی ایجاد می شود.

اگر هر یک از آن صفحات بایگانی فقط 1 یا 2 مقاله در خود داشته باشند، اینکار چندان فایده ندارد. اولا اینکار به کاربران در پیدا کردن پست های مرتبط کمک نمی کند ثانیا  این صفحات به درک سایت شما توسط گوگل هم کمکی نمی کند. در گذشته حتی سایت های زیادی را دیدیم که دارای صفحات برچسب زیادی بودند و توسط الگوریتم پاندا مورد حمله قرار گرفتند.

پس همینجا یک نتیجه می گیریم : نباید برچسب های زیادی را به یک محتوا اضافه کنید.

تفاوت دسته و برچسب (Category VS. Tag)

دسته ها عمدتا برای گروه بندی مقالات یا محصولات در نظر گرفته شده اند. دسته یا دسته بندی ها را به عنوان موضوعات کلی یا فهرست مطالب سایت خود در نظر بگیرید. دسته ها سلسله مراتبی هستند و این یعنی اینکه می توانید برای آنها زیردسته تعریف کنید.

برچسب ها برای توصیف جزئیات خاص صفحات هستند. برچسب ها را به عنوان کلمات کلیدی سایت خود در نظر بگیرید. آنها این امکان را به شما می دهند که مطالب خود را به صورت کوچکتر دسته بندی کنید. برچسب ها سلسله مراتب خاصی ندارند.

به عنوان مثال ، این مقاله که در حال مطالعه آن هستید، در دسته “جایی گفته نشده” قرار گرفته است. در این دسته مقالات دیگری هم هستند. فعلا برچسبی برای آن ایجاد نکردیم ولی اگر بخواهیم برای این مقاله برچسب بزنیم چنین خواهد بود : “اصول و مبانی سئو” یا “آموزش اولیه سئو”

این برچسب را در هیچ کجای مقاله مشاهده نمی کنید. با این حال، اینها به کاربران کمک می کنند تا مقاله را در جستجوی مرتبط در وبلاگ من پیدا کنند.

اگر از وردپرس استفاده می کنید، یکی از بزرگترین تفاوت ها بین برچسب و دسته بندی این است که تمام مقالات وردپرس باید تحت یک دسته بندی ثبت شوند، اما نیازی نیست که حتما دارای برچسب باشند. اگر به مقاله خود دسته بندی ندهید، وردپرس به طور خودکار آن را به دسته پیش فرض اختصاص می دهد، “دسته بندی نشده”

تاریخچه استفاده از برچسب

قدیم ترها (حدود 15 یا 15 سال پیش) وبلاگ نویسان با استفاده از کلمات کلیدی در برچسب ها به سایر مقالات در یک سایت لینک می دادند. دلیل این کار این بود که آنها معتقد بودند کلمات کلیدی مورد استفاده در برچسب ها ممکن است موتورهای جستجو را تحت تأثیر قرار دهند (یا گول بزنند!) تا مقالات را برای کلمات کلیدی مورد استفاده در برچسب ها رتبه بندی کنند.

اتفاقی که در نهایت می افتاد این بود که سایت صدها صفحه بایگانی برچسب دارد که به مقالات لینک دارند. در این صورت در بسیاری از صفحات بایگانی، مقالات یکسانی قرار می گرفت. این صفحات برچسب در نهایت به محتوای تکراری یا Thin Content تبدیل شدند.

بنابراین کم کم با آپدیت های مختلف گوگل استفاده از برچسب ها برای لینک دادن محتوا اعتبار و محبوبیت خود را از دست داد.

استفاده از برچسب برای کمک به کاربران در یافتن محتوای مشابه مشکلی ندارد اما استفاده بیش از حد از برچسب ها می تواند به دلیل ایجاد صفحات فقیر یا Thin Content مشکل ساز شود.

بالاخره از برچسب استفاده کنیم یا نه؟ جان مولر چه می گوید؟

در یکی از ویدیوهای برگزار شده در اکانت یوتیوب گوگل، فردی از جان مولر سوال می کند که استفاده از چند دسته و برچسب برای مقاله فایده ای دارد؟

“قراردادن دسته یا برچسب تاثیری در رتبه بندی مقاله سایت دارد؟”

مولر در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از برچسب در سئو اهمیت دارد یا خیر، پاسخ داد:

لازم نیست.

لزوماً اینطور نیست که سعی کنیم برچسب های یک صفحه را تشخیص دهیم.

اما اینها لینک هایی هستند و به طور بالقوه به صفحه دسته بندی یا صفحه برچسب شما لینک می شوند و این می تواند صفحه دیگری باشد که می توانیم آن را رتبه بندی کنیم یا از آن برای گرفتن لینک به مقالات شما استفاده کنیم.

مولر می گوید که استفاده از برچسب ها می تواند راهی برای کمک به گوگل در کشف صفحات وب بیشتر در مورد موضوعات مشابه باشد.

بنابراین اولویت لینک دادن به مقالاتی است که به طور خاص در مورد یک موضوع مشخص هستند. از نظر تجربی، لینک به یک سری مقالات خاص خیلی بهتر از لینک به یک صفحه با کلمه کلیدی خاص است که تنها یک یا دو مقاله دارد.

از نظر من از لحاظ کاربری هم اینطور بهتر است که لینک به صفحه مرتبط هدایت شود تا اینکه به صفحه ای هدایت شوید که پر از مقالات مختلف است.

جان مولر در ادامه هم اینطور توضیح داد که “برچسب ها” الزاما یک امتیاز خارق العاده برای سئو محسوب نمی شوند.

توضیحات مولر:

بنابراین اینطور نیست که جادوی خاصی در برچسب ها وجود داشته باشد. برچسب فقط لینک ها و صفحات بیشتری را در رابطه با یک موضوع خاص ایجاد می کند.

بررسی برچسب در وب فارسی

در این قسمت جذاب می خواهیم استفاده برچسب را در چند حوزه وب فارسی بررسی کنیم تا به طور عملی نحوه استفاده از نگ ها را در صفحات وب فارسی ببینیم. 

حوزه اولی که می خواهیم بررسی کنیم، حوزه فیلم و دانلود فیلم است. (تاریخ بررسی : 99.12.02)

1) دانلود فیلم :

با جستجوی عبارت سخت و پررقابت “دانلود فیلم” به وبسایت های فارسی درخصوص دانلود فیلم ایرانی و خارجی می رسیم. رقابت در این حوزه به شدت بالاست و سایت های ایرانی بر سر بدست آوردن رتبه در نتایج صفحه اول گوگل رسما با یکدیگر جنگ می کنند (استفاده از سئو منفی یا Negative SEO)

اولین نتیجه سایت Karanmoive است. در صفحه اول این سایت و در فوتر سایت به برچسب ها می رسیم.

برچسب هایی که طبق آموزش، الزاما دسته بندی نیستند و به عنوان زیردسته بندی و با انکرتکست کلمات کلیدی پررقابت ایجاد شده اند.

دسته بندی ها : کاران مووی | دانلود فیلم ایرانی | دانلود فیلم خارجی | دانلود فیلم دوبله فارسی | دانلود انیمیشن | تماس با ما

برچسب ها : دانلود فیلم خارجی با دوبله فارسی | دانلود فیلم با زیرنویس فارسی همراه | دانلود فیلم خارجی | دانلود سریال ایرانی |دانلود فیلم خارجی با زیرنویس فارسی همراه | دانلود فیلم با زیرنویس فارسی چسبیده

برچسب گذاری در سایت فارسی

فکر می کنم فرق بین دسته بندی و برچسب برایتان روشن تر شد.

در داخل هرکدام از فیلم ها هم به برچسب هایی برمیخوریم که مختص همان فیلم یا انیمیشن بوده و به آن لینک می دهند.

به عنوان مثال به صفحه “دانلود انیمیشن A Trash Truck Christmas 2020 با دوبله فارسی” رفتیم و به برچسب های زیر برخوردیم :

برچسب ها :انیمیشن 2020 | انیمیشن دوبله فارسی | دانلود انیمیشن | دانلود فیلم 2020

برچسب گذاری در صفحه محصول

پس کیووردهایی که سرچ بالایی داشتند در این سایت به عنوان تگ ایجاد شدند. در مورد دانلود سایر فیلم ها هم همین برچسب ها ایجاد شده اند.

دومین نتیجه در عبارت “دانلود فیلم” سایت Movineh است که باز هم در صفحه اصلی خود و جدای از دسته بندی های اصلی سایت، از برچسب ها در فوتر استفاده کرده است.

دسته بندی ها : دانلود فیلم | دانلود سریال | دوبله فارسی | دانلود فیلم ایرانی | دانلود انیمیشن | اخبار ۲۵۰ فیلم برتر IMDb | نقد و بررسی | به زودی

برچسب ها : 250 فیلم برتر IMDb | اخبار سینمای ایران | اخبار سینمای جهان | بهترین فیلم های 2020 | به زودی | بیوگرافی | نقد و بررسی | نقد و بررسی سریال | نقد و بررسی فیلم

خب همانطور که باز هم مشاهده می کنید، دسته بندی های اصلی سایت روی کلمات کلیدی مهم تر و برچسب ها روی کلمات کلیدی طولانی تر یا Long-Tail Keywords کار شده است. نکته جالبی که در مورد این سایت پرترافیک و البته سئوشده وجود دارد این است که یک سری از صفحات برچسب و دسته بندی ها با هم مشترک هستند. قبلا در مقاله محتوای تکراری به این پرداخته بودیم که الزاما محتوای تکراری برای ما دردسر ایجاد نمی کند و حتی در این مورد کلمات کلیدی را هم در دسته بندی و هم در برچسب داریم.

حوزه های مختلف در حال به روزرسانی است…

از برچسب ها استفاده کنیم؟

برچسب ها طی چند سال گذشته و به دلایلی که در طول مقاله ذکر کردیم، عمدتاً محبوب واقع شده اند. اعتماد بیش از حد به برچسب ها می تواند صفحاتی با محتوای فقیر یا Thin Content ایجاد کند.

با این وجود استفاده از برچسب می تواند برای محتوایی که ممکن است در عمق ساختار دسته بندی های سایت دفن شود و دیده نشوند، مفید باشد.

شاید بهترین روش برای استفاده از تگ در محتوا، تنظیم یک برنامه سئو دقیق و منظم است. ایجاد برچسب ها به صورت فی البداهه ممکن است در طولانی مدت به سئو سایت آسیب بزند.

برای این نوشته امتیاز ثبت کنید
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=1160
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد تاثیر برچسب در سئو سایت | بالاخره از برچسب برای سئو استفاده کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.