بررسی کامل نیت کاربر (Search Intent) | سئو بر پایه هوش مصنوعی + آنالیز عملی

2031 بازدید
سئو از سال های پیش روشی بوده برای اینکه بتوانید با استفاده از یک سری اصول و البته تجربه، بازدید و ترافیک بیشتری به وب سایت خود بگیرید، یعنی افراد بیشتری را به سمت سایت خود جذب کنید. بعدش هم احتمالا افزایش فروش محصول و خدمات شما.

سئوکاران از قدیم برای جلب بازدید و ترافیک بیشتر به سایت، محتوا را برای کلماتی که مردم بیشتر جستجو می کنند (کلمات کلیدی)، بهینه می کنند. با این حال، با پیشرفت و توسعه هوش مصنوعی گوگل و درک بیشتر از متن، مفهوم نیت کاربر از جستجو (Search Intent) چند سالی است که زیر ذره بین سئوکارها رفته است.

در اینجا ، اولا به این می پردازم که “نیت کاربر از جستجو” چیست و ثانیا اینکه چگونه مقالات و محتوای خود را برای نیت کاربر بهینه کنید.

مثل همیشه هم به تئوری بسنده نمی کنم و در ادامه مقالات آموزشی سئو ، به بررسی عملی نیت کاربر از جستجو در وب فارسی می پردازم و به طور کاملا عملی و کاربردی ثابت می کنم که در حال حاضر آن چیزی که گوگل به سمتش حرکت می کند، هدف کاربر از جستجو است و نه تکرار کلمات کلیدی!

 

نیت کاربر از جستجو (یا قصد کاربر ، هدف کاربر از جستجو ) اصطلاحی است که برای توصیف هدف جستجوی یک کاربر در فضای آنلاین (مثل موتورهای جستجو) می شود. در واقع با درک بهتر نیت کاربر یا Search Intent می توان پی برد که کاربر از جستجوی خود چه قصدی دارد، دنبال چه چیزی است!؟

علاوه بر این، همه کسانی که در موتور جستجویی مثل گوگل سرچ می کنند، امیدوارند چیزی پیدا کنند یا جواب سوال خود را هرچه سریع تر بگیرند.

اما هدف کاربرهای مختلف چیست؟ یک سری افراد جستجو می کنند چون سوالی دارند و می خواهند به پاسخ سوال خود برسند. یک سری جستجو می کنند و به دنبال رسیدن به سایت خاصی هستند. بعضی ها هم به دنبال خرید محصول یا استفاده از خدمات آنلاین هستند و جستجویشان با این هدف انجام می شود. انواع جستجویی که ذکر شد، در واقع بخشی از سفر مشتری در وبسایت ما است.

در طول سال ها، گوگل سخت تلاش کرده است تا با آپدیت های مختلف الگوریتم های خود را بهبود بخشد و بتواند هدف جستجوی کاربران را تعیین کند. از طرفی گوگل می خواهد صفحاتی را که به بهترین وجه متناسب با عبارت جستجو هستند و هدف کاربر را از جستجو دنبال می کنند، به رتبه های بالا برساند.

به همین دلیل لازم است که به عنوان سئوکار و یا وبمستر سایت اطمینان حاصل کنیم که پست یا صفحه ما کاملا متناسب با هدف جستجوی مخاطبان است.

 

4 نوع هدف کاربر از جستجو

در واقع نمی توان تعداد مشخصی از نیت های کاربران از جستجو را حدس زد یا شمرد، چرا که ذهن انسان بی نهایت است. اما چهار مورد از نیت های کاربران که بیشترین استفاده را در موتورهای جستجو دارند ذکر می کنیم :

 

1) نیت کاربر دریافت اطلاعات است (informational)

کاربر در این مدل ذهنی، به دنبال دریافت اطلاعات راجع به موضوع خاصی است. جالب است بدانید که خیلی از جستجوها در اینترنت توسط افرادی انجام می شود که به دنبال اطلاعات یا Information هستند.

در این حالت شما می توانید به دنبال اطلاعاتی در مورد آب و هوا، مقاله ای در مورد آموزش کودکان و یا اطلاعاتی در مورد سئو سایت باشید. افرادی که نیت و هدفشان صرفا دریافت اطلاعات است یا سوال خاصی در ذهنشان وجود دارد یا می خواهند درباره یک موضوع خاص بیشتر بدانند.

دقت داشته باشید که درک گوگل از نیت کاربر (intent) عمقی است و صرفا به نشان دادن نتایج خاصی محدود نمی شود. به عنوان مثال ، گوگل تشخیص می دهد که افرادی که به دنبال عبارت “قرمه سبزی” هستند به دنبال دستور العمل پخت قرمه سبزی می گردند، نه اینکه بخواهند درباره تاریخچه قرمه سبزی بدانند!

گوگل با هوش مصنوعی خود می فهمد که بیشتر افرادی که عبارت “دلار” را سرچ می کنند به دنبال قیمت ارز دلار هستند. گوگل حتی می فهمد که برای برخی اصطلاحات مانند “آموزش نصب دوربین مدار بسته” بهتر است که فیلم و تصاویر را اول به کاربر نشان دهد و بعد مقالات آموزشی را!

 

2) نیت کاربر رسیدن به سایت خاصی است (Navigational)

نوع دوم از نیت های کاربر، Navigational است. افرادی که این نوع نیت ذهنی را دارند می خواهند از یک وب سایت خاص دیدن کنند. به عنوان مثال ، افرادی که “فیس بوک” را جستجو می کنند معمولاً به دنبال این هستند که وارد سایت فیسبوک (Facebook) شوند.

نکته مهم این است که اگر سایت شما سایتی باشد که مردم مستقیما در گوگل جستجو می کنند و به دنبال آن هستند، برای افزایش ترافیک شما مفید است. به عنوان مثال، ممکن است سایت های با اعتبار بالا هم روی کلمه “فیس بوک” در صفحه اول گوگل باشند اما کاربر به دنبال Facebook است، به دنبال سایت دیگری نمی گردد، بنابراین اکثر ترافیک این کلمه به سایت facebook.com وارد می شود و سایت های دیگر ترافیک خیلی کمی نصیبشان می شود.

 

3) نیت کاربر خرید است (Transactional)

بعضی از عبارات هستند که کاربر صرفا به دنبال قیمت گرفتن یا خرید است. به این نوع نیت کاربر Transactional Intent می گوییم. خیلی از افراد در گوگل به دنبال “خرید گوشی موبایل” یا “قیمت لباسشویی ال جی” و یا امثالهم هستند. نیت کاربر در این حالت، خواندن مقاله آموزشی نیست! کاربر به دنبال این است که قیمت بگیرد، مقایسه چندین قیمت را ببیند، تصاویر محصول را مشاهده و در نتیجه خرید کند.

 

4) نیت کاربر تحقیق برای خرید است (Commercial)

برخی از افراد قصد خرید در آینده نزدیک (هفته بعد، ماه بعد و …) و از گوگل برای جستجو و سرچ بیشتر استفاده می کنند. این افراد معمولا به دنبال این عبارات می گردند: “ماشین لباسشویی اسنوا بهتر است یا ال جی؟” یا “بهترین هدفون های بازار” این افراد قصد خرید دارند اما به زمان و تحقیقات بیشتری نیاز دارند چرا که کالا یا محصولی که می خواهند بخرند، معمولا قیمت بالایی دارد و نیاز به جستجو و مقایسه است. این نوع از نیت های کاربران را Commercial Investigation می نامند.

 

کلماتی که نیت کاربر را فاش می کنند

کلماتی که مردم در جستجوی خود استفاده می کنند، معمولا نیت کاربر را از جستجو فاش می کنند. یک تکنیکی هم که می توان استفاده کرد این است که از این کلمات برای ساخت کلمات کلیدی استفاده کنیم که بتوانیم به نیت کاربران نزدیک شویم.

کلمات کلیدی با نیت خرید اغلب حاوی کلمات زیر است:

خرید
قیمت
تخفیف
ارزان

جستجوهای اطلاعاتی (informational) می توانند حاوی کلمات زیر باشند :

چگونه پولدار شویم

آموزش گیتار

بهترین بازی های اندروید

چطور ایمیل بسازیم

 

چطور متن را بر اساس نیت کاربر بهینه کنید؟

هدف این است که صفحات مهم شما (لندینگ پیج ها) براساس نیت کاربران ساختاربندی و برای آن محتوا تولید شود. اگر افراد برای آموزش یا کسب اطلاعات بیشتر جستجو می کنند، مسلما نباید یک صفحه محصول به آنها نشان دهید. در این حالت کاربر چون قصد خرید ندارد، شاید یک نگاه کوتاه به صفحه تان بیندازد و فورا از آن خارج شود (افزایش بانس ریت). اگر افرادی می خواهند محصولی از شما بخرند، نباید آنها را با مقالات طولانی خسته نکنید. آنها را به سمت صفحه فروشگاه خود هدایت کنید.

بهینه سازی صفحات و دسته های محصول برای کلمات کلیدی تجاری ، نکته مهمی برای سایت های فروشگاهی است. اگر غذای حیوانات خانگی می فروشید ، می توانید دسته محصولات خود را برای “خرید غذای حیوان خانگی: سگ، گربه و …” بهینه کنید. شاید مقاله ای هم برای راهنمایی کاربران یا مشاوره آنها برای خرید غذای حیوان خانگی داشته باشید. در این حالت می توانید مقاله را برای عبارت “بهترین غذاهای خانگی برای سگ” سئو کنید.

تعیین هدف جستجوی یک عبارت کمی سخت و نیازمند تجربه است و شاید کاربران مختلف نیت های مختلفی از جستجوی خود داشته باشند. اگر می خواهید بدانید کدام هدف با کلمات کلیدی شما متناسب است ، یک منبع رایگان و مستقیم برای آنالیز وجود دارد: صفحات نتایج جستجو (SERP)

می توانید از این منبع برای ایجاد محتوای متناسب با نیت کاربر استفاده کنید. (در ادامه به طور عملی توضیح می دهیم)

اگر می خواهید در مورد نیت جستجوی مخاطبان خود بیشتر بدانید، راه دیگر پرسیدن مستقیم از خود آنها است. شما می توانید در سایت یا صفحه شبکه های اجتماعی خود یک نظرسنجی کوچک ایجاد کنید و از مخاطبان خود درباره آنچه آنها جستجو می کنند، پرس و جو کنید. این پرسشنامه کوچک اطلاعات ارزشمندی در خصوص مخاطبان و نوع ذهنیت آنها به شما می دهد.

 

بررسی نیت کاربر در وب فارسی

در قسمت جذاب این مقاله به بررسی هدف کاربر از جستحو در وب فارسی می پردازیم، یعنی اینکه کاربر ایرانی با هر عبارت یا کلمه فارسی به دنبال چه چیزی می گردد.

این بررسی در وب انگلیسی قبلا توسط Briad Dean بررسی شده است.

ما برای اولین بار در وب فارسی به بررسی این موضوع می پردازیم.

1) توالت فرنگی

اولین حوزه ای که به بررسی عملی نیت کاربر در آن می پردازیم، “توالت فرنگی” است.

همراه با من عبارت “توالت فرنگی” را در گوگل جستجو کنید.

این تصویری است که پس از جستحو در SERP می بینید. (ممکن است کمی فرق داشته باشد)

همانطور که قبلا گفتیم مهم ترین ملاک برای تشخیص هدف کاربر از جستجوی یک عبارت یا کلمه در گوگل، صفحات نخست SERP است، جایی که گوگل تلاش می کند مرتبط ترین و بهترین نتایج مربوطه را به شما نمایش دهد.

در اینجا مشخص است که عمده نتایج صفحه اول گوگل مربوط به “خرید” یا “قیمت” توالت فرنگی است. یعنی افرادی که این عبارت را در گوگل جستحوی می کنند، به دنبال خرید توالت فرنگی یا دریافت لیست قیمت توالت فرنگی هستند.

به نظرم الان بهتر می توانید مفهوم نیت کاربر از جستجو درک کنید.

اما گوگل چطور می تواند این نیت را تحلیل کند و متوجه شود؟

خب ساده است، وقتی کاربر عبارتی را در گوگل جستجوی می کند، گوگل با استفاده از Track رفتار کاربر در سایت ها و صفحات مختلف (URLها) متوجه می شود که کاربری که با جستحوی عبارت X وارد گوگل می شود به چه سایت هایی سر می زند، به دنبال چیست و در نهایت روی کدام URL بیشترین زمان خود را می گذارد. به این ترتیب آن محتوا را براساس کلمات کلیدی مختلف رتبه بندی می کند.

 

در حال آپدیت… (آخرین آپدیت : 1399.12.05)

برای این نوشته امتیاز ثبت کنید
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=1166
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد بررسی کامل نیت کاربر (Search Intent) | سئو بر پایه هوش مصنوعی + آنالیز عملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.