تعداد کلمات متن و نقش آن در سئو | معرفی سایت های شمارش کلمات

2193 بازدید

در این مقاله از سری مقالات آموزشی سئو می خواهم به بررسی نقش تعداد کلمات (تعداد کاراکترها) در سئو مقالات و سئو سایت بپردازم.

خیلی از افرادی که در کار تولید محتوا هستند، دقیقا نمی دانند که چه تعداد کلمه برای مقاله شان مناسب است تا بتوانند روی آن رتبه بگیرند. 2000؟ 3000؟ 4000؟ یا اصلا چرا بعضی از مقالات صفحه اول گوگل در بعضی از حوزه ها، زیر 1000 کلمه نوشته شده اند؟

تعداد کلمات مناسب برای سئو مقاله

قبل از هر چیزی لازم است بگویم که بررسی نقش تعداد کلمات در سئو و رتبه گرفتن مقالات قبلا توسط Brian Dean در مقاله “We analyzed 11.8 Million Google Search Results” در وبسایتش Backlinko بررسی شده است. توصیه میکنم برای مطالعه این مقاله مفید به لینک زیر مراجعه کنید :

We analyzed 11.8 Million Google Search Results | Here’s what er learned about SEO

 

خیلی وقت است که در مورد تعداد کلمات و نقش آن در سئو و رتبه گرفتن مقالات در SERP بحث می شود. افراد زیادی هستند که در این زمینه تحقیق کردند اما مثل اینکه هنوز پاسخ روشن و واضحی وجود ندارد. خیلی از افراد و تحقیق ها به این نتیجه رسیده اند که انگار تعداد کلمات برای رتبه گرفتن در نتایج موتورهای جستجو (مخصوصا گوگل) مهم نیست. اما هنوز هم، بسیاری از مقالاتی که ارائه می شود در واقع نشان می دهد که بین تعداد کلمات بالا و رتبه های بالا رابطه وجود دارد. اما واقعا چنین چیزی صحت دارد؟ گوگل با اینهمه آپدیت های مختلف و توسعه یادگیری ماشینی و پیشرفت های هوش مصنوعی هنوز به تعداد کلمات اهمیت می دهد؟

ما در این مقاله قصد داریم علاوه بر بررسی نظرات و مقالات مختلف، به صورت عملی و عینی نقش تعداد کلمات مقالات را در چند حوزه وب فارسی مورد بررسی قرار دهیم. پس ما با همراه باشید.

شاید ملموس ترین ابزار سئو برای وردپرس کاران ایرانی، یواست (Yoast) باشد. این ابزار ساده سئو با استفاده از قوانین از پیش تعریف شده برای آن، شما را راهنمایی می کند تا حداقل های سئو را (البته از نظر ماشینی) در متن خود رعایت کنید. در صورتیکه سئو لازم از دید یواست اوکی باشد، چراغ سبر و در غیراین صورت چراغ قرمز خواهید گرفت.

یکی از قابلیت های یواست سئو، بررسی تعداد کلمات در یک مقاله است. از نظر Yoast اگر یک مقاله حاوی بیش از 1000 کلمه باشد ، احتمال رتبه بندی در گوگل بیشتر است.

یواست همچنین در وبلاگ خود در مقاله ای اشاره می کند که :

برای صفحات یا پست های معمولی ، توصیه می کنیم بیش از 300 کلمه بنویسید. چرا؟ خب ، تعداد کلمات بالاتر به گوگل کمک می کند متن شما را بهتر بفهمد. و به طور کلی ، گوگل تمایل دارد که مقالات طولانی تر را در رتبه بندی بالاتر قرار دهد.

لینک مقاله :

Word count and SEO: how long should a blog post or page be

بنابراین طبق نظر یواست، حداقل 300 کلمه احتمال رتبه گرفتن مقالات را در نتایج گوگل بالاتر می برد.

بررسی تعداد کلمات توسط افزونه یواست Yoast در یک مقاله یا محتوا

از طرفی جان مولر تحلیلگر ارشد گوگل، ادعا می کند متن طولانی لزوماً رتبه بندی بهتری ارائه نمی دهد.

جان مولر از نقش تعداد کلمات در سئو می گوید

داشتن تعداد کلمات بالا به اندازه مقاله با رتبه های بالا باعث نمی شود صفحات شما در رتبه اول قرار بگیرند، داشتن چندین شارژر USB هم باعث نمی شود شما به ماه برسید. اما، من هنوز وسوسه شده ام یکی از آن شارژرهای USB را بخرم.

اگر جان می گوید که متن طولانی تر الزاما رتبه بالاتری برای شما نمی آورد ، چرا محقق های حوزه سئو با انواع و اقسام دلایل مختلف اصرار دارند که متنی که به طور میانگین 1449 کلمه دارد، دارای رتبه بهتری از همه صفحات دیگر است؟
برخی از این محقق ها و موسسه هایی که به تحقیق عوامل مختلف در سئو می پردازند، به این نتیجه رسیده اند که تعداد کلمات مناسب برای متن عبارت است از :
  • Yoast – تعداد کلمات و سئو: 1.000 کلمه
  • Search engine journal – ایده آل ترین طول پست وبلاگ: 1.900 کلمه
  • Backlinko – ما 11.8 میلیون نتیجه جستجوی Google را تحلیل کردیم: 1.447 کلمه

تعداد متوسط ​​کلمات: 1.449

خب یعنی از این به بعد وقتی می خواهیم یک پست وبلاگ با کیفیت یا نوع دیگری از محتوای درجه یک بنویسیم، باید حداقل برای حداقل 1449 کلمه داشته باشد؟

شاید همیشه اینطور نباشد.

اما چرا این منابع به این نتیجه رسیده اند؟

یک حدس می تواند این باشد که برای سالهای سال یک فرضیه وجود داشته است که متن طولانی تر رتبه بهتری می گیرد، به همین دلیل سئوکاران مسئول این وب سایت ها تمایل به نوشتن متن های طولانی دارند. بنابراین دلیل آن در واقع می تواند به دلیل دیجیتال مارکترهایی باشد که به طور خاص در تلاشند سئو وب سایت های خود را بهبود ببخشند و همچنین به نوشتن متن های طولانی تر عادت کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که می تواند باعث افزایش رتبه شود. ما در ادامه به بررسی جزئی تعداد کلمات حوزه هایی خاص در نتایج گوگل می پردازیم و این فرضیه را بررسی می کنیم.

موتورهای جستجو چطور متن را می فهمند؟

چرا راه دور برویم؟ هیچ کدام از منابع سئو به طور قطع نمی توانند در مورد گوگل و نحوه عملکرد الگوریتم ها و کراولرهای آن نظر قطعی بدهند و فقط این گوگل است که متن ها را پردازش کرده و می داند که آیا تعداد کلمات در سئو موثر است یا خیر.

برای درک نحوه کار موتورهای جستجو و به خصوص گوگل، به 10 سال پیش برمیگردیم.

در ویدیوی زیر مت کاتس Matt Cutts نحوه پردازش متنی که در صفحات وب است را توسط گوگل توضیح می دهد.

به طور خلاصه گوگل کلمات کلیدی را از صفحات استخراج می کند و سپس آنها را در موضوعات مختلف طبقه بندی می کند، و سپس از نشانه های دیگر برای درک اعتبار صفحه استفاده می کند. (البته دقت کنید 10 سال پیش!)

نگاهی به توضیح مت کاتس بیندازیم:

خب، متوجه شدیم که گوگل چطور کار می کند، اما این ویدیو چه ارتباطی با تعداد کلمات داشت؟

برای اینکه گوگل کلمات کلیدی را از دیتاسنترهای خود استخراج کند، باید به نوعی از برخی تکنیک ها برای یافتن مهمترین کلمات هر صفحه استفاده کند.

برخی از تکنیک هایی که تصور می شود گوگل از آنها استفاده کرده است عبارتند از TF-IDF یا term frequency inverse document frequency، کلمات موجود در تگ عنوان و کلمات در headerها.

بنابراین اگر می خواهید مطمئن شوید که گوگل صفحه شما را در مورد چه موضوعی می فهمد، بهتر است که متن های طولانی را بنویسید که کلمات کلیدی شما در مکان های مناسب (متا تایتل و متا دیسکریپشن و header) به تعداد مناسب قرار گیرد (از تکرار کلمات کلیدی بپرهیزید، استفاده از کلمات هم خانواده و هم معنی توصیه می شود)

با استفاده از تکنیک های بالا و رعایت سایر نکات سئو، تارگت کردن (هدف قرار دادن) کلمات کلیدی در متن توسط گوگل راحت تر خواهد بود.

اما قبل ازینکه سراغ بررسی تعداد کلمات و نقش آن در سئو در وب فارسی برسیم، نگاهی کوتاه به این مورد در سال های اخیر می پردازیم.

 

در سال 2021 – 2020 گوگل چه می گوید؟

هرکسی که در سال های اخیر با سئو و فرایند آن سر و کله زده باشد، احتمالاً این اصطلاح را شنیده است: Mobile First (اول موبایل)

اما در سه سال گذشته ، گوگل اصطلاح جدیدی را اعلام کرده است که باید با آن آشنا شویم: AI First (هوش منصوعی)

این بدان معنی است که گوگل یک سری آپدیت هایی برای الگوریتم هایش داده است که می تواند به ما اشاره کند که چرا مانند سال های گذشته دیگر نباید صرفا به فکر کلمات و تکرار آن باشیم (TF-IDF ، کلمات کلیدی در تگ ها، عناوین و غیره) و تاکید آن بیشتر این است که به صورت فعال و پویا به کاربر و هدف آن فکر کنیم.

آخرین آپدیت بزرگی که گوگل برای تقویت هوش مصنوعی خود داده، به روزرسانی BERT است.

BERT اساساً یک الگوریتم یادگیری ماشینی با استفاده از هوش منصوعی است که قادر است یک متن را بررسی کرده و بهترین پاسخ را پیدا کند.

اما این برای ما سئوکاران به چه معنی است؟

این بدان معنی است که گوگل، در سطح یک انسان، می تواند پاسخ یک سوال را پیدا کند. این اصولا به این معنی است که دیگر نمی توانیم موتورهای جستجو را صرفا با تکرار کلمات و زیاد کردن طول متن دستکاری کنیم. بنابراین گوگل متن را کاملاً متفاوت از ده سال پیش می فهمد و پردازش می کند.

خب این یعنی می توانیم متنی 10 کلمه ای بنویسیم و در نتایج جستجو رتبه بالایی داشته باشیم؟

به احتمال زیاد نه اگرچه شمارش کلمات چیزی نیست که شما باید برای آن انرژی زیادی صرف کنید، اما شما همچنان باید محتوایی را بنویسید که قابل فهم باشد و اطلاعات لازم را به کاربر بدهد.

پس از خودتان بپرسید با 10 کلمه می توانم پاسخ کاربر را بدهم؟!

با 10 کلمه می توان یک مقاله را سئو کرد؟

بررسی نقش تعداد کلمات در سئو مطالب فارسی

تا به حال نقش تعداد کلمات در سئو مطالب فارسی بررسی نشده است. بنابراین سعی می کنیم در چند حوزه مختلف، تعداد کلمات متون رتبه گرفته در SERP را بررسی کنیم تا ببینیم آیا می توان ارتباطی بین طول متن و سئو برقرار کرد یا خیر

تمامی این کلمات و حوزه ها به صورت تصادفی انتخاب شده و آمار آن طبق تاریخ  27 دی 1399 است.

بررسی تعداد کلمات حوزه های مختلف وب فارسی

1) نصب دزدگیر

رتبه در SERP تعداد کلمات متن
1 1161
2 3130
3 1245
4 آپارات (ویدیو)
5 آپارات (ویدیو)
6 415
7 1562
8 17147
9 2035

خب خب خب…

به عنوان اولین نمونه، کلمه کلیدی “نصب دزدگیر” را سرچ کرده و نتایج را آنالیز کردیم.

در این حوزه هدف کاربر از “نصب دزدگیر” صرفا آموزش نصب دزدگیر یا شرکت در یک دوره آموزشی نصب دزدگیر است. بنابراین دو تا از نتایج به آپارات (آموزش ویدیویی نصب دزدگیر) اختصاص دارد.

تعداد کلمات همانطور که مشخص است تقریبا بیشتر از 1200 کلمه است.

یعنی می توان گفت با 1200 کلمه (رتبه 1) می توان به کاربر مطالبی را در خصوص نصب دزدیگر فهماند. اگر بیشتر از این بود که بهتر، البته این هنر شماست که چطور روی تعداد کلمات بیشتر بتوانید رتبه کسب کنید.

مثلا در همین حوزه مقاله مفصلی با 17147 کلمه داریم که اتفاقا بسیار پرمحتوا و غنی بود اما نتوانسته رتبه 1 تا 3 را از آن خود کند. پس اینجا ثابت می شود که صرفا تعداد کلمات بالا مهم نیست. مهم درک نیت کاربر از جستجو و جواب به آن در سریع ترین حالت ممکن است.

هر کسی ممکن است بتواند صد هزار کلمه برای مقاله بنویسد و منتشر کند. اما تضمینی برای رتبه گرفتن ندارد.

از طرفی اگر دقت کنید متوجه می شوید که رتبه یک با 1161 کلمه تقریبا کمترین میزان تعداد کلمات را در صفحه اول گوگل دارد پس این نشان می دهد که می توان با 1161 کلمه کاربر را به جواب خود رساند.

البته لازم به ذکر است که سئو به فاکتورهای متعددی وابسته است که رعایت طول محتوا و سئو متن یکی از آنهاست.

 

2) روکش دندان

رتبه در SERP تعداد کلمات متن
1 3604
2 2116
3 520
4 637
5 5290
6 4997
7 614
8 840
9 295

در حوزه دیگری مثل “روکش دندان” اوضاع به نحو دیگری است.

رتبه اول و دوم SERP تعداد کلمات بالای 2000 کلمه است و با توجه به گستردگی این حوزه، به نظر توانسته اند تمامی این حوزه و سوالات مربوطه را در قالب این تعداد کلمه توضیح و شرح دهند.

همانطور که مشخص است تعداد کلمات برخی رتبه های صفحه اول گوگل در این حوزه به زیر 1000 عدد رسیده و همچنان در صفحه اول حضور دارند. این فرضیه ارتباط مستقیم تعداد کلمات در یک متن با رتبه گرفتن را از بین می برد.

البته باز هم لازم به ذکر است که سایر عوامل موثر، فعلا ایزوله در نظر گرفته شده اند.

 

چطور تعداد کلمات را شمردم؟

ممکن است سوالی ذهن شما را مشغول کند که خب ما چطور تعداد کلمات را شمارش کردیم؟ یعنی واقعا انقدر بیکار هستیم که دونه به دونه کلمات را بشماریم؟

مسلما نه!

باز هم دست به دامن گوگل می شویم و کلمه “Word Counter” را جستجو می کنیم.

لیست سایت هایی را مشاهده می کنید که می توانید به سادگی متن خود را در داخل آن کپی پیست کرده و به سادگی آمار مختلف و جالبی را در رابطه با متن خود مشاهده کنید.

مثلا :

  • تعداد کلمات
  • تعداد کاراکترها
  • تعداد پاراگراف ها
  • زمان مطالعه
  • زمان خوانش
  • و …
برای این نوشته امتیاز ثبت کنید
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=1168
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد تعداد کلمات متن و نقش آن در سئو | معرفی سایت های شمارش کلمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.