مشاور سئو کیست؟

وظایف مشاور سئو یا متخصص سئو به صورت کامل و جامع

مشاور سئو

مشاور سئو چه کسی است؟

مشاور سئو یا SEO consultant کسی است که دانش و تخصص کافی در حوزه سئو (SEO) دارد و می تواند با توجه به تخصص و تجربه در حوزه سئو و بهینه سازی سایت، با یک استراتژی اصولی و طبق قواعد به روز موتورهای جستجو، با مشاوره سئو، اشکال ها و ایرادات سایت شما را استخراج کرده و با راهکارهای اصولی، سایت شما را در معرض دید بیشتری از مخاطبان هدف شما قرار دهد.

فکر میکنم کامل ترین تعریفی بود که از مشاور سئو به شما ارائه دادیم.

در این صفحه قرار است شما را با ویژگی های شخصیتی و فنی یک سئوکار حرفه ای که قرار است مشاور سئو شما باشد آشنا کنیم تا بتوانید با دید بازتر نسبت به انتخاب یک مشاور حرفه ای اقدام کنید.

مشاور سئو سایت کیست

مشاور سئو حرفه ای، دکتر سایت شماست

وقتی مریض هستید و به مطب پزشک مراجعه می کنید، مسلما در وهله اول به دکتر اعتماد می کنید. تمام مشکلات، ناخوشی ها و احوالات خود را با او در میان می گذارید چرا که می دانید دکتر باید از حال جسمی و درونی شما باخبر باشد تا بتواند درمانی برایتان تجویز کند. نقش مشاور سئو برای سایت ها و کسب و کارهای اینترنتی هم همین است.

مشاور سئو کسی است که سایت کسب و کار شما را معاینه می کند، مشکلات و ناخوشی های آنرا می فهمد و برای تک تک آنها راه حل (درمان) تجویز می کند. مشاور سئو می داند که در دل سایت شما چه خبر است، با یک نگاه حال سایت را درک می کند، زیرساخت سایت را چک می کند و نهایتا استراتژی اصولی سئو برای آن می چیند تا به مرور زمان سایت در نتایج موتورهای جستجو رتبه بگیرد.

اینکه صاحبین کسب و کار به متخصص سئو اعتماد کنند خیلی مهم است. مشاور سئو که تعهد داشته و دلسوز باشد، می خواهد به روند رشد سایت کمک کند. معیارهای مختلفی را در نظر می گیرد تا بتواند باعث افزایش بازدید سایت یک کسب و کار و در نهایت درآمدزایی آن شود.

در ادامه به معرفی ویژگی های شخصیتی و مهارت های لازم این فرد می پردازیم.

ویژگی های شخصیتی مشاور سئو :

قبل از انتخاب یک مشاور برای سایت کسب و کارتان، باید شناختی از روحیات، منش و شخصیت این فردی که قرار است به شما مشاوره بدهد داشته باشید. آیا فرد مطمئنی است؟ آیا قابل اطمینان است؟ می توانید اطلاعات محرمانه کسب و کارتان را با او به اشتراک بگذارید؟

اکثر افراد از طریق دوست و آشنا به مشاورین سئو معرفی می شوند و ازین طریق اعتماد لازم را به او دارند. اما اگر بخواهید به یک شرکت یا فرد غیرآشنا اعتماد کنید چطور؟

ما در اینجا به ویژگی های شخصیتی و اخلاقی یک مشاور سئو اشاره می کنیم، ویژگی که کمتر به آن اشاره شده و فوق العاده در جلسات یا برای استخدام مشاور مهم است :

ویژگی های شخصیتی مشاور سئو
صداقت داشته باشد

مشاور سئو باید در حین جلسه مشاوره، اطلاعات و تجربه ای که طی سال ها در حوزه سئو کسب کرده را در مورد کسب و کار شما به کار بگیرد، باید راهکارهای سئو خود را بدون منت و بی کم و کاست با شما به اشتراک بگذارد و به قول معروف کم فروشی نکند.

صداقت در مشاوره سئو یک اصل مهم است

محرم اسرار سایت شما باشد

در طی جلسه مشاوره مسلما شما به عنوان صاحب کسب و کار یا سایت، لازم است اطلاعاتی را به این شخص ارائه دهید. از قبیل میزان فروش، میزان کلیک، آمار بازدیدکنندگان و … مسلما این اطلاعات محرمانه هر کسب و کاری است.

مشاور سئو باید محرم اسرار سایت شما باشد و اطلاعات را در همان جلسه مشاوره گرفته و پیش خود حفظ کند.

خوش بیان باشد

طرز بیان راهکارها و راه حل های محتوایی و فنی سایت که توسط مشاور سئو به شما ارائه می شود باید شیوا، روان و واضح باشد به نحویکه هر کسی با هر میزان اطلاعات و سطحی بتواند از این اطلاعات یادداشت برداری کرده و متوجه موضوع شود.

دلسوز و متعهد باشد

تعهد و مسئولیت این متخصص از آن دسته ویژگی هایی است که امروزه در جامعه سئو کمتر دیده می شود. هستند مشاورین و شرکت های خدمات سئو که صرفا تا پای قرارداد رفتار خوبی دارند و پس از آن به یکباره همه چیز عوض می شود.

تعهد و دلسوزی مشاور سئو باید تا جایی باشد که پروژه را پروژه شخصی خودش بداند.

ویژگی های فنی و تخصصی مشاور سئو :

شما برای گرفتن راهکار و راه حل های لازم برای سایت کسب و کارتان به مشاور سئو مراجعه می کنید، می خواهید ببینید مشکل از کجاست که سایت تان رتبه نمی گیرد، مشکل از کجاست که سایت تان چند سال است که در نتایج گوگل درجا می زند و ازین قبلی سوال ها.

پس این فرد علاوه بر ویژگی های اخلاقی و شخصیتی باید تجربه و تخصص لازم برای دادن راهکارها و راه حل های منطقی و اصولی سئو را داشته باشد که در نهایت شما بتوانید پس از جلسه مشاوره، با انبوهی از اطلاعات جدید و شناخت مشکلات سایت به محل کار خود بروید.

ویژگی های فنی و تخصصی مشاور سئو
استراتژی تولید محتوا

شناخت محتوا و آشنا به تولید محتوا

محتوا (Content) مهم ترین ابزاری است که می توانید بوسیله آن در نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه بگیرید. مشاور سئو می بایست خودش دست به قلم بوده و تجربه تولید محتوا را داشته باشد تا بتواند برای شما هم استراتژی محتوای سئو شده بچیند.

کلمه کلیدی شناس!

پایه و اساس هر جستجو، همان عبارتی است که در موتورهای جستجو وارد می شود. یعنی “کلمه کلیدی”
متخصص سئو باید کلمه کلیدی هر نوع کسب و کاری را با روش های مختلف و با ترکیبی از نبوغ و خلاقیت استخراج کند و لیستی از کلمات کلیدی هدفمند جلوی شما بگذارد تا بتوانید بهترین نتیجه را با رتبه گرفتن در این کلمات کلیدی کسب کنید.

الگوریتم شناسی گوگل

شناخت رفتار الگوریتم های گوگل

مشاور سئو باید رفتار و قواعد موتورهای جستجو مخصوصا گوگل را بشناسد. بداند که اگر کار A را انجام دهد چه تاثیری روی رفتار سایت خواهد داشت و اگر کار B را انجام دهد چطور. شناخت رفتار الگوریتم های گوگل و اولویت هایی که باید در یک سایت رعایت شود، از جمله تخصص های سئوکار ماهر است.

شناخت سئو داخلی سایت

تخصص در سئوی داخلی سایت

اینکه صفحات داخلی سایت چطور به هم لینک شده اند، اینکه مطالب سایت از لحاظ مفهومی و معنایی چطور دسته بندی شده اند و یا حتی اینکه ساختار درختی سایت رعایت شده یا نه، همه و همه از تخصص های لازم یک مشاور حرفه ای سئو است. سئوی داخل سایت یا On-page SEO موضوعی است که به شدت مهم است و به موتورهای جستجوی نظم و ترتیب داخلی سایت را یادآوری می کند.

سئو خارجی سایت، اعتبارسازی

حرف ها (لینک ها)یی که سایر سایت ها و حتی شبکه های اجتماعی برای سایت ما می سازند، همان اعتبار ما نزد موتورهای جستجو است. متخصص سئو باید بداند که سئو خارجی سایت یا Off-Page SEO فقط و فقط بک لینک سازی نیست. اعتبار سازی همان چیزی است که می توان به مرور زمان برای گوگل شکل داد. مشاور سئو باید اعتمادسازی برای سایت را بلد باشد نه صرفا بک لینک سازی!

آنالیز و تحلیل سایت

توانایی آنالیز و تحلیل

سئو یا SEO در واقع زیرمجموعه ای از دنیای وسیع دیجیتال مارکتینگ است و دیجیتال مارکتینگ هم با داده سر و کار دارد. یک سئوکار ماهر باید بتواند با ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ مخصوصا سئو مثل سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس و نرم افزارهای مربوطه کار کند و از داده ها و ترکیب آنها اطلاعات لازم برای ادامه روند سایت را استخراج کند. هنر سئوکار بدست آوردن داده نیست، بلکه توانایی تجزیه و تحلیل این داده هاست.

سوالات متداول:

 

برای اینکه به متخصص سئو تبدیل شویم، چه کارهایی باید انجام داد؟

مسلما یک شبه نمی توان راه چندساله را رفت. شما نمی توانید با تعدادی مقاله خواندن و چندتا سایت را چرخیدن، به یک متخصص سئو تبدیل شوید. برای اینکه در سئو تخصص پیدا کنید، باید نکات سئو را تست کرده باشید، آزمون و خطا کرده باشید و اصطلاحا خاک سئو را خورده باشید. در سئو، اجرا خیلی مهم تر از تئوی است که ما آنرا در وبفاپلاس پیاده می کنیم.

 

مشاور سئو مدرک دانشگاهی هم دارد؟

اینکه با مفاهیم دنیای وب، شبکه های اجتماعی، IT و کمی هم برنامه نویسی آشنایی داشته باشید برای یک سئوکار مزیت به حساب می آید. شما این مفاهیم را می توانید از طریق Self-Study هم دنبال کنید و لزومی به گرفتن مدرک دانشگاهی نیست.

 

چه مدارکی درجه اعتبار یک متخصص سئو را بالاتر می برد؟

دنبال کردن دوره های تخصصی سئو، چه داخلی و چه خارجی، به رشد و اعتبار حرفه ای شما کمک می کند. دوره هایی که خود گوگل برگزار می کند، دوره های Lynda و Udemy و همچنین دوره های معتبر داخلی به شما مدرک اعطا می کنند که برای سابقه و رزومه کاری شما مفید است.

 

درآمد ماهانه مشاور سئو چقدر است؟

کاملا بستگی به میزان تخصص سئوکار دارد. درآمد مشاور سئو و همچنین حرفه سئو، جای بحث زیادی دارد اما برای مشاوره از ساعتی 50 هزار تومان الی 2 میلیون تومان بسته به میزان مهارت و درنظرگرفتن سایر شرایط طبقه بندی می شود.